E-mail is het belangrijkste kanaal om direct te communiceren met je fans!
Maar hoe presteren jouw e-mailcampagnes ten opzichten van de andere Eredivisie clubs?
In dit bericht geven we je graag meer informatie over de E-mail Benchmark die wij als Eredivisie willen aanbieden, in samenwerking met Sports Alliance.
Ter voorbeeld worden op deze pagina screenshots gedeeld met de KPI's van de Eredivisie (niet van individuele clubs). Ondanks dat dit geen zeer vertrouwelijke gegevens zijn, is de pagina niet te vinden voor de bots van Google en kunnen we de informatie hier vertrouwelijk beschrijven.

Campagne Monitor

Tot het seizoen 2019/20 organiseerde ECV de Campagne Monitor, een clubsessie specifiek gericht op e-mail marketing.
Als input hiervoor leverde de deelnemende club resultaten aan van uitgestuurde e-mailcampagnes aan:

  • E-mail categorie
  • Doelgroep
  • KPI's: Send-out volume, CTO, CTR, Bouncers & Unsubscribers

Het aanleveren van deze resultaten was altijd een vrij intensief proces maar was wel de basis voor relevante clubsessies.

E-mail Dashboard

Het is een waardevol inzicht om de prestaties van jouw campagnes te kunnen vergelijken met die van andere club(s).
In samenwerking met Sports Alliance is de eerste stap gezet om deze data op ieder gewenst moment in te zien via de E-mail Benchmark.

Sports Alliance kan de data van alle clubs die werken met Maileon als e-mail provider samenvoegen tot een dashboard waarin de geaggregeerde resultaten van deelnemende club(s), over een gewenste periode, te zien zijn.

De dashboard bestaat uit twee onderdelen:

  • Algemene benchmark
    Vergelijk het gemiddelde van jouw club met geselecteerde club(s)
  • Club 2 Club Benchmark
    Vergelijk jou KPI's met individuele clubs

Zie onderstaand de screenshots van beide tabs in het dashboard.

Afbeeldingen van de E-mail Benchmark & Club 2 Club Benchmark

Deelname aan het de E-mail Benchmark

Vind jouw club het interessant KPI's te kunnen vergelijken met andere clubs?
Vul dan het formulier onderaan de pagina in om toestemming te geven jouw KPI's toe te voegen aan de benchmark, deze toestemming is voorwaarden om ook de KPI's van andere deelnemende clubs in te kunnen zien.

Fase twee

Wat we nu nog missen zijn de e-mail categorieën en de doelgroepen.
Hierbij onderzoeken we of het mogelijk is dit geautomatiseerd te doen maar dit kan ook handmatig aangeleverd worden.

Clubs zonder Maileon

Als jouw club niet werkt met Maileon maar wel geïnteresseerd is in deelname aan benchmark, gaan we graag met je in gesprek over de mogelijkheden. Wanneer de KPI's handmatig aangeleverd/ automatisch doorgeschoten worden, krijg je toegang tot de Sports Alliance omgeving om het dashboard te benaderen.