Maatschappelijk partner
Hoofdsponsor
Partner
eSports

FIFA 22 komt eraan! Voor de release op 1 oktober, vind je op deze pagina highlights van de vernieuwde game, zoals HyperMotion-gameplaytechnologie en verbeteringen voor op de 4e en 5e generatie consoles!

Alles over de game vind je ook op het Youtube kanaal "De Corner" van onze partner EA SPORTS. Check onderstaande video en abonneer je op het kanaal want dan worden jouw vragen in de comments meegenomen in de nieuwe video's!

HyperMotion-gameplaytechnologie

HyperMotion vormt de basis voor FIFA 22 op PlayStation®5, Xbox Series X|S en Stadia die voor het eerst in FIFA twee recente technologieën in gameontwikkeling combineert: motion capture-gegevens van volledige teams en machinaal leren. Hierdoor is de authenticiteit verhoogd en zijn nieuwe functies voor FIFA gemaakt.

Geavanceerde 11-tegen-11-wedstrijd motion capture-technologie

Met Xsens-pakken is motion capture uitgevoerd van een volledig team met 22 profvoetballers die met hoge intensiteit 11-tegen-11 spelen, terwijl de nauwkeurigheid van hun bewegingen is bestudeerd. Dit betekent dat de bewegingen van echte mensen op een nieuw detailniveau in een wedstrijdsituatie zijn geanalyseerd, wat leidt tot de grootste animatievernieuwing in de geschiedenis van FIFA, met meer dan 4000 nieuwe animaties op basis van voetbalinformatie die aan de game worden toegevoegd. Deze nieuwe animaties worden onder andere gebruikt voor Authentieke bewegingen van het hele team, Kinetische duels, Menselijke spelers en Beheerste balcontrole.

Machinaal leren en ML-Flow

Door de combinatie van geavanceerde 11-tegen-11 motion capture en de kracht van nieuwe consoles is de manier hoe spelers naar de bal komen op het veld verbeterd. Er zijn meer dan 8,7 miljoen nieuwe frames gebruikt om een neuraal netwerk naast de game te trainen met zo veel mogelijk beschikbare informatie en details. In FIFA 22 heeft dit geleid tot de ontwikkeling van het ML-Flowᴺᴳ neurale netwerk.

Authentieke bewegingen van het hele team

Met de nieuwe animaties is de gameplay meeslepender door afwisseling toe te voegen aan de gameplay-ervaring, zoals dode spelmomenten, schoten, Skillmoves, passes, bewegingen van de speler, reacties van de speler, vreugdedansen, het controleren van de bal, kopduels, vallen, opstaan, dribbelen, stilstaan van animaties, schouderduels, verdedigend afschermen en meer.

Veel animaties zijn opgenomen met de nieuwe Geavanceerde 11-tegen-11-wedstrijd motion capture en zijn daarom exclusief voor PlayStation®5, Xbox Series X|S en Stadia.

NIEUW IN FIFA 22

Naast o.a. de HyperMotion-gameplaytechnologie voor de nieuwe generatie gameconsoles, zijn er ook veel algemene verbeteringen in FIFA 22.

Explosieve sprint

Explosieve sprint beloont je timing en intelligentie met de bal, waardoor spelers een duidelijker merkbare versnelling krijgen als Sprinten (R2/RT) ingedrukt wordt in de juiste context. Dit mechanisme verandert de dynamiek van 1-tegen-1-situaties waardoor dribbelaars naar voren kunnen exploderen en hun mandekkers achter zich kunnen laten, of verdedigers de kracht krijgen om een uitgebroken aanvaller in te halen. Explosieve sprint kan worden ingeschakeld als je al in balbezit bent (dribbelen) of als je zonder de bal beweegt. Het kan niet worden geactiveerd als je naar de bal toe gaat

Levensechte balbewegingen

Er zijn echte gegevens gebruikt van de bal uit voetbalwedstrijden als basis voor de balbewegingen in FIFA 22, om te helpen bij het verbeteren van de authenticiteit van de snelheid en effect van de bal, hoe hij in de lucht hangt, de luchtweerstand, de wrijving met de grond en de wrijving van het rollen.

De bal controleren

Ook de controle van de speler over de bal is verbeterd en net als veel situaties om op een meer betrouwbare manier controle over de bal te houden, zowel in de lucht als over de grond.
Zo zijn veel basisonderdelen van het Afschermen onder handen genomen, met veel nadruk op Spelerpersoonlijkheid, waarbij de eigenschappen Kracht en Balbeheersing een belangrijke rol spelen in de effectiviteit van Afschermen.

Passen

In FIFA 22 houden de passes over de grond, lobpasses en steekpasses door de lucht beter rekening met de context van het spel, zoals het positiespel van de tegenstander, positiespel van de teamgenoten, het bespelen van de ruimte in het algemeen en allerlei andere soorten situaties. Er zijn nieuwe animaties toegevoegd en er is een grote schoonmaak en opruiming geweest van bestaande passanimaties, waardoor meer consistentie en animatiekeuze mogelijk werd.

Schieten

Voor het schieten zijn er verbeteringen op drie belangrijke onderdelen:

  • Verbeterde consistentie bij schoten in 1-tegen-1-situaties.
  • Schoten vanuit moeilijk situaties met de verdediger dicht bij de speler met de bal hebben een verminderd conversiepercentage om aan te sluiten bij de moeilijkheid van de situatie.
  • Schoten uit hele kleine hoeken hebben een verlaagd percentage om op het doel te komen, waardoor ze minder consistent worden om mee te scoren.

Dode spelmomenten / spelsituaties

Er zijn verbeteringen aangebracht aan dode spelmomenten in FIFA 22, zowel visueel als in de mechanismen en gedrag.
Er zijn meer dynamische acties, zoals spelers die actiever zijn tijdens doeltrappen, meer natuurlijke manieren van mandekken tijdens vrije trappen en afwisseling in de positionering tijdens aanvallende dode spelmomenten. Ook zijn de aanvallende loopacties tijdens vrije trappen aangepast en de hoeveelheid ondersteuning verbeterd van teamgenoten aan de speler die de vrije trap neemt.

Wil je alles weten over de nieuwe gameplay van FIFA 22?

Lees dan de volledige pitch notes