VriendenLoterij: Maatschappelijk Partner Eredivisie Gepubliceerd op 6-7-2018

Sinds 2005 is de VriendenLoterij Maatschappelijk Partner van de Eredivisie. Wist je dat je als deelnemer aan de loterij je favoriete club kunt steunen? Lees hier hoe de Vriendenloterij en Eredivisie samenwerken en naar welke maatschappelijke doelstellingen de opbrengsten van de lotenverkoop toe gaan. 

De VriendenLoterij steunt maatschappelijke initiatieven (goede doelen organisaties, clubs, verenigingen) die mensen met onvoldoende middelen of mogelijkheden een steuntje in de rug geven, zodat zij voluit mee kunnen doen in de samenleving en een volwaardig leven kunnen leiden. Ook steunt de VriendenLoterij mensen in hun ambitie om een bijdrage aan de maatschappij te leveren. Al dertien jaar lang zet de Vriendenloterij als Maatschappelijk Partner Eredivisie dit kracht bij. 

Maatschappelijk Project Eredivisie

De VriendenLoterij stelt vanaf 2019 een nieuwe jaarlijkse prijs beschikbaar: Maatschappelijk Project Eredivisie. Met deze prijs vergroot de VriendenLoterij samen met de Eredivisie CV de maatschappelijke impact van de Eredivisieclubs in de regio. Jaarlijks steunt de Vriendenloterij een drietal Eredivisieclubs de drie meest impactvolle projecten met een geldbedrag. Het Maatschappelijk Project Eredivisie is ter vervanging van de prijs ‘Maatschappelijk Speler Eredivisie’. Deze is in 2018 het laatst uitgereikt aan Tom Beugelsdijk, een speler die zich buiten de lijnen op een bijzondere manier heeft ingezet. 

Steun de jeugdopleiding van een Eredivisieclub

Bij de jeugdopleidingen van de Eredivisieclubs is er veel aandacht voor educatie, persoonlijke ontwikkeling en een stabiele thuissituatie. Dit helpt de kinderen aan een goede basis voor de toekomst, mocht een carrière in het betaalde voetbal eventueel niet lukken. De Eredivisieclubs kunnen met de bijdrage van de VriendenLoterij deze basis financieren. Ook gebruiken ze de bijdrage om maatschappelijke activiteiten te organiseren in wijken en op scholen met clinics over gezond eten, meer bewegen en projecten om pesten en discriminatie tegen te gaan.

 

Jaarlijkse Prijzenmarathon

Ieder jaar organiseert de Vriendenloterij de Prijzenmarathon. Bij deze jaarlijks terugkerende actie wordt geld ingezameld voor een goed doel, in 2016 was dit Spieren voor Spieren, in 2017 ging de opbrengst naar Het Vergeten Kind en in 2018 was Stichting Metakids het goede doel van de Prijzenmarathon. Het goede doel van 2019 wordt later nog bekend gemaakt. 

2016 - Vriendenloterij & Eredivisie zetten gezonde spieren in voor zieke spieren
In 2016 ging de opbrengst van de Prijzenmarathon naar de uitbreiding van het Spieren voor Spieren Kindercentrum wat gevestigd is in het Wilhelmina Kinderziekenhuis in Utrecht. De Eredivisie leverde een bijdrage door tijdens een complete speelronde kinderen met een spierziekte het veld op te laten lopen met de scheidsrechter, ook droegen de spelers een speciale mouwbadge op het wedstrijdshirt. De lotenverkoop kende een prachtige opbrengst van ruim 1,1 miljoen euro.

2017 - Vriendenloterij & Eredivisie bundelen de krachten voor het Vergeten Kind
Nederlandse kinderen behoren tot de gelukkigste ter wereld. Toch zijn er ruim 100.000 van hen thuis niet veilig. Zij worden verwaarloosd of mishandeld en hebben een onveilig of instabiel thuis. Zo mag een leven niet beginnen. Speelronde 3 van het seizoen 2017/18 stond dan ook in het teken van het Vergeten Kind. De Eredivisieteams leverden een bijdrage door speciale mouwbadges te dragen, maar ook door ‘het Vergeten Kind’ letterlijk op de eerste plaats van het podium te plaatsen. ‘Samen zetten we het Vergeten Kind op 1’ was de slogan die tevens op de LED boardings te zien was. Mede door deze actie werd er bijna 1,3 miljoen euro opgehaald. 


2018 - Vriendenloterij & Eredivisie vragen aandacht voor metabole ziekten
Tijdens speelronde 6 in september 2018 zorgden alle teams voor voldoende zichtbaarheid voor Metakids. Zo werd er met een Metakids Ballon het veld opgelopen tijdens de Eredivisieduels, maar was het ook te zien tijdens de uitzendingen op televisie door middel van digitale reclame. Zes academische ziekenhuizen bundelen hun krachten in de strijd tegen metabole ziekten, en Metakids en de Vriendenloterij ondersteunen dit initiatief door de helft van de opbrengst van de Prijzenmarathon naar het Metakids-project.

Lees meer over de VriendenLoterij op www.vriendenloterij.nl