VriendenLoterij: Maatschappelijk Partner Eredivisie Gepubliceerd op 28-8-2020

Sinds 2005 is de VriendenLoterij Maatschappelijk Partner van de Eredivisie. Wist je dat je als deelnemer aan de loterij je favoriete club kunt steunen? Lees hier hoe de Vriendenloterij en Eredivisie samenwerken en naar welke maatschappelijke doelstellingen de opbrengsten van de lotenverkoop toe gaan.

STEUNEN JEUGDOPLEIDINGEN

Door mee te spelen met de Vriendenloterij worden de jeugdopleidingen van de Eredivisieclubs gesteund. Minimaal 40% van de verkochte loten gaat naar de jeugdopleiding, om zo voldoende aandacht te laten uitgaan aan educatie, persoonlijke ontwikkeling en een stabiele thuissituatie. Dit helpt de talenten aan een goede basis voor de toekomst, mocht een carrière in het eerste elftal eventueel niet lukken. Ook gebruiken de clubs de opbrengsten om maatschappelijke activiteiten te organiseren voor een betere samenleving. Door de jarenlange samenwerking met de Eredivisie zijn duizenden basisschoolkinderen gezonder gaan leven en eten, hebben mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt weer een baan gevonden en zijn ouderen uit hun isolement gehaald.

Eredivisieclubs in de maatschappij

In seizoen 2019/’20 hebben Vriendenloterij, Eredivisie en FOX Sports een videoreeks opgezet waarin wordt stilgestaan bij de impact die eredivisieclubs hebben in de maatschappij en wat dit voor een individu en zijn of haar omgeving kan betekenen. Bekijk ze hier

MAATSCHAPPELIJK PROJECT EREDIVISIE

Sinds 2019 reikt de Vriendenloterij een nieuwe jaarlijkse prijs uit: Maatschappelijk Project Eredivisie. Uit de inzendingen van de Eredivisieclubs worden de drie meest impactvolle projecten gekozen en beloond met een projectfinanciering van 50.000, 30.000 of 20.000 euro. Met deze prijs vergroot de VriendenLoterij samen met de Eredivisie CV de maatschappelijke impact en zichtbaarheid van de Eredivisieclubs in de regio. Het Maatschappelijk Project Eredivisie is ter vervanging van de prijs ‘Maatschappelijk Speler Eredivisie’. Deze is in 2018 het laatst uitgereikt aan Tom Beugelsdijk, een speler die zich buiten de lijnen op een bijzondere manier heeft ingezet.

JAARLIJKSE PRIJZENMARATHON

Ieder jaar organiseert de Vriendenloterij de Prijzenmarathon. Bij deze jaarlijks terugkerende actie hoort een speelronde voor het goede doel, waarbij de Vriendenloterij en de Eredivisieclubs hun krachten bundelen:

2019 - Een tegen eenzaamheid
Tijdens de 'Week tegen Eenzaamheid' werd op een ludieke manier aandacht gevraagd voor het groeiende probleem van eenzaamheid onder ouderen. Samen met Eredivisie partner KPN maakten ouderen hun opwachting als playerescort tijden de maatschappelijke speelronde in de Eredivisie. Zo werd getoond hoe belangrijk en leuk het is om in beweging te blijven ter voorkoming van eenzaamheid. Tevens werd tijdens de VriendenLoterij PrijzenMarathon geld ingezameld om de drempels voor ouderen weg te nemen en zoveel mogelijk ouderen aan wekelijks sociaal contact te helpen.

2018 - Aandacht voor metabole ziekten
Tijdens speelronde 6 in september 2018 zorgden alle teams voor voldoende zichtbaarheid voor Metakids. Zo werd er met een Metakids Ballon het veld opgelopen tijdens de Eredivisieduels, maar was het ook te zien tijdens de uitzendingen op televisie door middel van digitale reclame. Zes academische ziekenhuizen bundelen hun krachten in de strijd tegen metabole ziekten, en Metakids en de Vriendenloterij ondersteunen dit initiatief door de helft van de opbrengst van de Prijzenmarathon naar het Metakids-project.

2017 - Het Vergeten Kind
Nederlandse kinderen behoren tot de gelukkigste ter wereld. Toch zijn er ruim 100.000 van hen thuis niet veilig. Zij worden verwaarloosd of mishandeld en hebben een onveilig of instabiel thuis. Zo mag een leven niet beginnen. Speelronde 3 van het seizoen 2017/18 stond dan ook in het teken van het Vergeten Kind. De Eredivisieteams leverden een bijdrage door speciale mouwbadges te dragen, maar ook door ‘het Vergeten Kind’ letterlijk op de eerste plaats van het podium te plaatsen. ‘Samen zetten we het Vergeten Kind op 1’ was de slogan die tevens op de LED-boardings te zien was. Mede door deze actie werd er bijna 1,3 miljoen euro opgehaald.

VRIENDENFONDS

Het VriendenFonds van de VriendenLoterij laat hartenwensen in vervulling gaan. Nederlanders die een steuntje in de rug kunnen gebruiken of die zich inzetten voor de samenleving, worden in het zonnetje gezet. Het hele jaar kunnen Eredivisieclubs, een aanvraag doen om iemand in het zonnetje te zetten. 

Lees meer over de VriendenFonds op VriendenLoterij.nl