OVER DE EREDIVISIE CV

Sinds 1997 hebben de 18 Eredivisieclubs zich verenigd in een zelfstandige rechtsvorm. Oorspronkelijk was dit een Naamloze Vennootschap (NV), tegenwoordig is het de Eredivisie CV (ECV). De vennootschap houdt zich onder andere bezig met belangenbehartiging van de clubs op zowel nationaal als internationaal niveau. Onderlinge samenwerking, innovatie en kennisdeling staan ook hoog op de agenda. Uitgangspunt hierbij is altijd het collectief. De missie van de Eredivisie CV is namelijk het onder gemeenschappelijke naam en voor gemeenschappelijke rekening bevorderen van de kwaliteit van het voetbal in Nederland, onder meer door:

  • Het organiseren en verzorgen, of het laten organiseren en verzorgen, van de Eredivisie;
  • Belangenbehartiging binnen KNVB en samenwerken met KNVB, Coöperatie Eerste Divisie en FBO;
  • Het samenwerken met EMM (Eredivisie Media&Marketing) en derden, waaronder derden die zich bezighouden met voetbal in al zijn verschijningsvormen, in de ruimste zin van het woord;
  • Het onderhouden van krachtige relaties met soortgelijke divisies in het buitenland (prominente positie behouden in EPFL).

De Eredivisie CV is er om namens de 18 Eredivisieclubs zoveel mogelijk voetballiefhebbers te verbinden met de Eredivisie, de hoogste voetbalcompetitie van Nederland, door een gezonde exploitatie van de divisie, die tevens hoogwaardig en aantrekkelijk is. Op nationaal gebied werkt de Eredivisie CV nauw samen met de KNVB en de Coöperatie Eerste Divisie. De KNVB heeft de rol van organisator, regelgever en handhaver. De Eredivisie CV is de branchevereniging die opkomt voor de rechten, belangen en positie van zijn leden: de 18 Eredivisieclubs.

De directie van de Eredivisie CV wordt gevormd door Alex Tielbeke en Jacco Swart. 

Eredivisie Media & Marketing CV

In het kader van de exploitatie van collectieve live TV-rechten besloten de Eredivisieclubs op 10 maart 2008 unaniem om een nieuwe weg in te slaan. Voor de exploitatie van de live rechten werd gekozen voor het opzetten van een eigen voetbalkanaal: Eredivisie Live. In de ontwikkeling hiervan werd tevens gekeken naar mogelijke strategische partners die hierin zouden kunnen participeren.  Zo kwam een nieuwe entiteit tot stand: Eredivisie Media en Marketing CV (EMM CV).

  • Deze joint venture is opgezet door Eredivisie CV en Endemol Sports Investments. Vanuit deze onderneming worden de collectieve media- en sponsorrechten namens de Eredivisieclubs geëxploiteerd.
  • In 2010 heeft de KNVB een belang genomen in EMM en in 2012 verwierf FOX International Channels een meerderheidsbelang.
  • Vanuit EMM worden tevens de premium tv-zenders onder de naam FOX Sports geëxploiteerd, evenals de digitale basiszender FOX. 

FOX Sports is dé live voetbalzender van Nederland met de Eredivisie, Jupiler League, KNVB Beker, Bundesliga, UEFA Europa League en een groot aantal buitenlandse bekertoernooien. FOX is een digitale basiszender en biedt een extra keuze voor de kijker met een aanbod van kwalitatief hoogwaardige sportprogramma’s, films en internationale series. FOX is in heel Nederland vrij te ontvangen door digitale TV abonnees van onder meer Ziggo (kanaal 11), UPC (kanaal 11) en KPN (kanaal 14), CAIWAI (kanaal 20) en DELTA (kanaal 13).

Eredivisie Media & Marketing cv wordt geleid door Marco de Ruiter en Frank Rutten.

Internationale samenwerking: EPFL

De Eredivisie beperkt zicht niet tot de eigen landsgrenzen. Zo is het Eredivisie-voetbal te volgen in meer dan 190 landen. Bovendien werkt de Eredivisie nauw samen met de buitenlandse competities en is daartoe aangesloten bij de Association of European Professional Football Leagues (EPFL). De EPFL is gezeteld in Nyon (Zwitserland) en fungeert als de belangenbehartiger van meer dan dertig professionele voetbalcompetities in Europa. De organisatie is in 2005 opgericht.

De EPFL stelt zichzelf ten doel de leagues te vertegenwoordigden bij alle kwesties die spelen in de ontwikkeling van het betaalde voetbal in Europa. De missie van EPFL luidt: “To foster cooperation, friendly relations and unity between the European Professional Football Leagues, exploring common synergies with football authorities and relevant stakeholders in order to positively transform and add significant value to the football landscape.“ Dit vertaalt zich in de volgende ambities:

  • De strategische voorloper zijn in het Europese professionele voetbal;
  • Het bevorderen van onderlinge relaties en samenwerking tussen leden;
  • Het faciliteren van kennisdeling tussen leden;
  • Het herkennen van internationale kwesties die de leden aangaan en waar nodig een rol spelen in de discussie;
  • Het vertegenwoordigen en beschermen van de specificiteit, identiteit en autonomie van het professionele voetbal in Europa en de wereld;
  • Het organiseren van tentoonstellingen, conferenties, opleidingen en andere collectieve activiteiten ter promotie van het professionele voetbal.

De EPFL wordt bestuurd door een Raad van Bestuur. Eredivisie CV-directeur Jacco Swart heeft zitting in het bestuur. Speciale projecten worden uitgevoerd door daartoe opgerichte commissies waarin vertegenwoordigers van de leden plaatsnemen. De Eredivisie-directie is daarbij vertegenwoordigd in diverse platforms. Kijk voor meer informatie op www.epfl-europeanleagues.com