Kinderen voor één dag de baas bij Eredivisieclubs Gepubliceerd op 3-11-2018

Voor één dag hoofdtrainer zijn van ADO Den Haag, stadionmanager van de Johan Cruijff ArenA of social media manager van FC Groningen. Op dinsdag 20 november, tijdens World Children's Day, worden talloze droombanen ingevuld door kinderen. Alle Eredivisieclubs nemen deel aan de nationale campagne ALS EEN BAAS van Unicef Nederland. Kinderen kunnen zich vanaf vandaag aanmelden voor een droombaan.

ALS EEN BAAS

Met de actie ALS EEN BAAS geeft UNICEF kinderen in de leeftijd van 10 tot 18 jaar de kans om te solliciteren naar een droombaan. Op 20 november worden alle droombanen ingevuld: kinderen zijn dan voor één dag de baas. Zo is het mogelijk om als trainer voor de spelersgroep te staan, de social media-kanalen te beheren of zelfs een club te besturen.

"Kinderen zijn de toekomst en bepalen dus ook de toekomst van het Nederlandse voetbal", vertelt Jacco Swart, directeur Eredivisie CV. " Door ze een dag de baas te laten zijn als bijvoorbeeld trainer, directeur of persvoorlichter binnen een Eredivisieclub, krijgen ze een unieke positie voor die dag, wat volledig aansluit bij de bedoeling van UNICEF's World Children’s day. Natuurlijk verwachten de clubs ook veel goede verfrissende ideeën te krijgen van deze jonge leiders, waar iedere club zeker zijn voordeel mee gaat doen."

"Het is superbelangrijk dat de stem van kinderen wordt gehoord, in het bijzonder op World Children’s Day – de Internationale Dag van de Rechten van het Kind. Op die dag wordt er mét kinderen gepraat, niet alleen over", zegt Gina Adu van het UNICEF Jongerenpanel. Dat is de groep jongeren die het hele jaar met UNICEF meedenkt en meepraat. Op 20 november neemt het Jongerenpanel het bestuur van het Haags museum MUSEON over.  

In gesprek met Europarlementariërs

Er gebeurt meer op 20 november. Vanuit heel Europa – ook uit Nederland - gaan 400 jongeren naar Brussel, waar ze in gesprek gaan met Europarlementariërs over wat jongeren in Europa belangrijk vinden. Uit onderzoek onder jongeren blijkt dat de onderwerpen die hen het meest bezig houden klimaatverandering, immigratie en ongelijkheid zijn. 

Droombanen

Een greep uit de aangeboden Eredivisie droombanen:  

  • Directeur bij de Johan Cruijff ArenA 
  • Algemeen directeur bij De Graafschap 
  • Esportsmanager bij Heracles Almelo 
  • Hoofdtrainer bij ADO Den Haag 
  • Grasmeester bij Feyenoord 
  • Teammanager bij VVV-Venlo 
  • Journalist bij Willem II 
  • Social media manager bij de Eredivisie 
  • Presenteren van het lunchjournaal van Studio Sport 
  • Regisseur bij Endemol Shine: meedraaien met de voorbereiding en live uitzending van een aflevering van FOX Sports Vandaag 

Buiten de Eredivisie worden veel andere droombanen aangeboden: 

  • Een dagje de baas van het tv-programma Zapplive 
  • TUI reisspecialist bij een reisbureau, of service assistent op Schiphol 
  • Store Manager bij H&M  
  • Conducteur op de tram in Amsterdam 
  • Directeur bij UNICEF Nederland 
  • Styling advies op de set van Goede Tijden Slechte Tijden  
  • Producer bij het programma van Wietze van Radio 538 

Op de speciale vacaturewebsite https://www.unicef.nl/alseenbaas staan alle droombanen vermeld.

Uitgelicht

Eredivisie
De ziel van de 18 eredivisieclubs in 54 foto's Gepubliceerd op 11-12-2018
Eredivisie
Nicolás Tagliafico uitgeroepen tot Speler van de Maand november Gepubliceerd op 6-12-2018
Eredivisie
De ziel van het Hitachi Capital Mobility Stadion in 57 foto's Gepubliceerd op 27-11-2018
Eredivisie
De ziel van FC Groningen: de Groene Kathedraal Gepubliceerd op 27-11-2018
Eredivisie
De ziel van de Johan Cruijff ArenA in 56 foto's Gepubliceerd op 26-11-2018