

Ons merk
De Eredivisie is opgericht in 1956 als de hoogste voetbalcompetitie van Nederland. Sindsdien zijn er meer dan 20.000 wedstrijden in de Eredivisie gespeeld en hebben we talloze glorieuze voetbalmomenten samen beleefd. De Eredivisie is van ons allemaal en heeft voor iedereen een eigen betekenis: van het bord op schoot op zondagavond tot wekelijks je club aanmoedigen in het stadion. Dat maakt ons voetbal ook zo mooi.
Op deze pagina lees je meer over het merkfundament van de Eredivisie, de visuele identiteit die daar bij hoort, onze ambities en meer!
Achtergrond Eredivisie CV
Hoewel de Eredivisie al sinds 1956 bestaat is de geschiedenis van de Eredivisie CV nog vrij pril. De Eredivisie CV is in 1997 opgericht als koepelorganisatie van de 18 eredivisieclubs. Het belangrijkste doel destijds was om namens en voor de clubs zorg te dragen over de commerciële exploitatie van de media- en sponsorrechten van de Eredivisie. Na de start van de joint venture Eredivisie Media & Marketing CV (EMM CV) in 2008 - met de eigen voetbalzender Eredivisie Live - en de daaropvolgende overname van EMM CV door FOX Sports in 2012, werd in 2016 de nieuwe koers van de Eredivisie CV bepaald. Er ontstond een nieuwe arbeidsorganisatie, een nieuwe visie en missie en een nieuwe visuele identiteit.
Missie
De Eredivisie CV is dé voetbalorganisatie verantwoordelijk voor de verdere ontwikkeling van de hoogste competitie van Nederland, zowel commercieel, organisatorisch, strategisch als qua merk. Met als doel om optimale sportieve prestaties te kunnen leveren.
Visie
Het creëren van een league waar miljoenen fans van binnen én buiten de landsgrenzen onvoorspelbare wedstrijden volgen met veel doelpunten, waar door eigen clubs opgeleide jonge talenten samen een team vormen met ervaren topspelers uit binnen- en buitenland.
Ambitie
De belangrijkste nationale ambitie van de Eredivisie is het promoten van voetbal als een belangrijke verbindende kracht binnen de Nederlandse samenleving. Op internationaal niveau heeft de Eredivisie de ambitie om na de zogenaamde big five (Premier League, Bundesliga, La Liga, Serie A en Ligue 1) een van Europa's beste en meest aansprekende voetbalcompetities te zijn. Concreet: in 2025 staat de Eredivisie op positie 6 van de UEFA coëfficientenranglijst.
Positionering
De Eredivisie heeft drie kernwaarden:
- Topsport: De Eredivisie is dé toonaangevende competitie van Nederland met topspelers en topcoaches.
- Jong: De Eredivisie staat voor talent, groei en ontwikkeling, omarmt jonge fans en voelt energiek.
- Verbindend: De Eredivisie verbindt Nederland, de clubs en mensen.
De ambitie en kernwaarden van de Eredivisie vertalen zich in drie pay-offs:
- Nationaal: De Eredivisie is onderdeel van ons nationale, regionale & persoonlijke DNA.
Eredivisie. Ons voetbal - Internationaal: De Eredivisie is de plek waar helden worden gemaakt & toppers naam maken.
Made in the Eredivisie - Organisatie: De Eredivisie inspireert en vernieuwt.
De Eredivisie maakt mogelijk