Maatschappelijk partner
Hoofdsponsor
Partner
eSports

Ieder jaar organiseert de Vriendenloterij de Prijzenmarathon. Bij deze jaarlijks terugkerende actie bundelen de Vriendenloterij en de Eredivisieclubs hun krachten om zich gedurende een speelronde in te zetten voor een specifiek goed doel.

2020 – Samen voor alle kinderen

Bijna jarig zijn, het schoolreisje, het Sinterklaasfeest of naar de sportclub. Kinderen kijken er al dagen naar uit. Maar 1 op de 12 van de kinderen in Nederland ligt hier juist wakker van omdat ze het níet vieren of niet mee kunnen doen omdat er thuis geen geld voor is. Samen voor alle kinderen, een samenwerking van Leergeld Nederland, Nationaal Fonds Kinderhulp, Jeugdfonds Sport & Cultuur en Stichting Jarige Job is er voor de kinderen die opgroeien in armoede in Nederland. Een mooi initiatief waarvoor tijdens de 5e speelronde in oktober 2020 aandacht werd gevraagd. Via uitingen in de stadions, ervaringsdeskundigen in Eredivisie programma’s en de achtergrondzang van club- en stadionliederen door kinderen bij de live-uitzendingen. Tevens werd er tijdens de VriendenLoterij Bingo campagne geld ingezameld.


2019 - Een tegen eenzaamheid

Tijdens de 'Week tegen Eenzaamheid' werd op een ludieke manier aandacht gevraagd voor het groeiende probleem van eenzaamheid onder ouderen. Samen met Eredivisie partner KPN maakten ouderen hun opwachting als playerescort tijden de maatschappelijke speelronde in de Eredivisie. Zo werd getoond hoe belangrijk en leuk het is om in beweging te blijven ter voorkoming van eenzaamheid. Tevens werd tijdens de VriendenLoterij PrijzenMarathon geld ingezameld om de drempels voor ouderen weg te nemen en zoveel mogelijk ouderen aan wekelijks sociaal contact te helpen.

2018 - Aandacht voor metabole ziekten

Tijdens speelronde 6 in september 2018 zorgden alle teams voor voldoende zichtbaarheid voor Metakids. Zo werd er met een Metakids Ballon het veld opgelopen tijdens de Eredivisieduels, maar was het ook te zien tijdens de uitzendingen op televisie door middel van digitale reclame. Zes academische ziekenhuizen bundelen hun krachten in de strijd tegen metabole ziekten, en Metakids en de Vriendenloterij ondersteunen dit initiatief door de helft van de opbrengst van de Prijzenmarathon naar het Metakids-project.

2017 - Het Vergeten Kind

Nederlandse kinderen behoren tot de gelukkigste ter wereld. Toch zijn er ruim 100.000 van hen thuis niet veilig. Zij worden verwaarloosd of mishandeld en hebben een onveilig of instabiel thuis. Zo mag een leven niet beginnen. Speelronde 3 van het seizoen 2017/18 stond dan ook in het teken van het Vergeten Kind. De Eredivisieteams leverden een bijdrage door speciale mouwbadges te dragen, maar ook door ‘het Vergeten Kind’ letterlijk op de eerste plaats van het podium te plaatsen. ‘Samen zetten we het Vergeten Kind op 1’ was de slogan die tevens op de LED-boardings te zien was. Mede door deze actie werd er bijna 1,3 miljoen euro opgehaald.

Voetbal Geeft

Lees meer over de gezamenlijke maatschappelijke initiatieven van de Eredivisie, de 18 clubs en VriendenLoterij, maatschappelijk partner Eredivisie.