ADO Den Haag, FC Twente en FC Utrecht zijn dit jaar genomineerd voor de titel ‘Maatschappelijk Project Eredivisie' van de VriendenLoterij. Met dit project worden eredivisieclubs beloond die laten zien dat zij hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen en op een vernieuwende en impactvolle manier bijdragen aan een gezonde en sterke samenleving.
ADO Den Haag is genomineerd met ‘ADO voor iedereen', een initiatief dat kinderen en kwetsbare groepen uit verschillende stadsdelen met elkaar verbindt. Het project ‘Supporter van Elkaar' van FC Twente helpt kwetsbare Enschedese gezinnen met meerdere problemen waaronder schulden en gezondheid. FC Utrecht is in de running met het project "Zij aan Zij", een initiatief van en voor supporters over taalgebruik op de tribune, om daarmee veiligheid, gedrag en sfeer in Stadion Galgenwaard te verbeteren.
Winnaar bekend op 28 januari
Alle 18 eredivisieclubs van dit seizoen konden hun initiatieven indienen. De VriendenLoterij stelt een totaalbedrag van 100.000 euro beschikbaar voor het Maatschappelijk Project Eredivisie: 50.000 euro voor de winnaar, 30.000 euro voor de nummer 2 en 20.000 euro voor de nummer 3. Op 28 januari maakt de jury de winnaar bekend.
Michiel Verboven (managing director VriendenLoterij): "We werken met trots al 14 jaar samen als maatschappelijk partner van de eredivisie om de maatschappij gezonder, vitaler, duurzamer én sterker te maken. Eredivisieclubs nemen steeds nadrukkelijker hun maatschappelijke verantwoordelijkheid, en dat ondersteunt de VriendenLoterij van harte."
Publiek mag meedenken
Een deskundige, onafhankelijke jury heeft deze drie eedivisieclubs genomineerd. De jury bestaat uit Carole Tate (World of Johan Cruyff), Jaap de Groot (journalist) en Michiel Verboven (managing director VriendenLoterij). Het publiek wordt uitgenodigd om mee te denken over de winnaar via www.vriendenloterij.nl/winnaar. Tot 26 januari kan iedereen meestemmen. Onder de reacties worden 2 seizoenskaarten voor een eredivisieclub naar keuze verloot.
Win-win
Bij de VriendenLoterij winnen niet alleen deelnemers, maar ook maatschappelijke initiatieven die mensen met onvoldoende middelen en mogelijkheden een steuntje in de rug geven. Minimaal 40% van de maandelijkse inleg van alle deelnemers gaat naar 47 goede doelen die actief zijn op het gebied van gezondheid en welzijn en meer dan 3.300 clubs, verenigingen en stichtingen in Nederland.