Het afgelopen weekend hebben clubs en supporters tijdens alle wedstrijden een gezamenlijk statement gemaakt voor volle(re) stadions: #stadionsvol. Vandaag werden de belangen opnieuw benadrukt, ditmaal in Den Haag door onder meer de clubmascottes…
Dan krijg je als minister ineens een bal in je handen geduwd van Lucky Lynx. Op ludieke wijze vroeg het betaald voetbal vrijdag aandacht voor de campagne #stadionsvol. Het lijkt erop dat we dinsdag goed nieuws krijgen tijdens de corona-persconferentie, maar zekerheid is er nog niet.
Alle beschikbare club- en KNVB-mascottes reisden met de Oranje spelersbussen naar Den Haag en verwelkomden nabij het Binnenhof minister Conny Helder (Langdurige Zorg en Sport). Waren clubs eerder zo eensgezind samen op pad? Alles om Den Haag het laatste zetje te geven richting het volledig opengooien van de stadions in Nederland.
Ga maar na: een lynx uit Amsterdam, een ijsbeer uit Groningen, een toffe aap uit Almere, een ooievaar uit Den Haag, een zeearend uit Arnhem, Coentje uit Rotterdam en nog véél meer pluizige kinderhelden.
Namens het betaald voetbal waren Jan de Jong (directeur Eredivisie CV), Marc Boele (directeur eerste divisie), Marianne van Leeuwen (directeur betaald voetbal), Gijs Kluft (namens supporters liaison officers van clubs) en Herjan Pullen (Supporterscollectief Nederland) aanwezig om vragen van media te beantwoorden.
Definitieve versoepelingen
De stadions waren vanwege de coronamaatregelen lange tijd leeg en mogen momenteel 1/3 van hun bezoekers ontvangen. Dat is geen oplossing die lang mag gaan duren. Voetballen voor bijna lege tribunes is sfeerloos, onnodig en kost de clubs veel geld.
Aangetoond is dat in de stadions geen coronabrandhaarden plaatsvinden, dus nu de versoepelingen van de coronamaatregelen in de lucht hangen, wil het betaald voetbal hier straks graag volop in meegaan. Aanstaande dinsdag worden de definitieve nieuwe coronamaatregelen bekendgemaakt door het kabinet.