We hebben 9,7 miljoen liefhebbers van het betaald voetbal in Nederland, die gemiddeld 11,6 uur per week hieraan besteden. Ook draagt het betaald voetbal jaarlijks 2,8 miljard euro bij aan het Bruto Binnenlands Product (BBP), zo blijkt uit onderzoek van PWC. Het gaat hier om de drie betaald voetbal competities in Nederland: de Eredivisie, de Keuken Kampioen Divisie en de Azerion Vrouwen Eredivisie.
Tijdsbesteding van 11,6 uur per week
Het betaald voetbal speelt een belangrijke rol in het leven van bijna 10 miljoen Nederlanders. Dit betekent een stijging van 20% ten opzichte van 2021, wat mede komt door de toenemende populariteit van de Azerion Vrouwen Eredivisie. Een voetballiefhebber houdt zich volgens het PWC onderzoek per week gemiddeld 11,6 uur bezig met betaald voetbal, terwijl de gemiddelde Nederlander 42 uur per week vrije tijd heeft. Dat betekent dat een voetballiefhebber maar liefst 28% van zijn of haar vrije tijd besteedt aan voetbal. Het grootste gedeelte besteedt de voetballiefhebber aan het kijken naar voetbal gerelateerde programma’s op de televisie, gevolgd door stadionbezoeken en het volgen van het betaald voetbal via social media. Een deel van de voetbalsupporters is veelvuldig in de stadions te vinden. Wekelijks komen er in de eredivisiestadions ruim 18.000 mensen bijeen.
Podium voor maatschappelijke thema’s
Het betaald voetbal is een podium voor belangrijke thema’s en maakt voor duizenden mensen het verschil. Dit gebeurt via verschillende maatschappelijke projecten op het gebied van participatie, educatie, gezondheid en re-integratie op de arbeidsmarkt. Zo helpen clubs via de kracht van voetbal bijvoorbeeld jongeren met hun persoonlijke ontwikkeling, helpen ze mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan een baan en zorgen ze dat supporters werken aan hun gezondheid via gezondheidsprojecten. Er worden met 342 maatschappelijke projecten jaarlijks bijna 300.000 deelnemers bereikt, een stijging van bijna 20.000 mensen ten opzichte van 2021.
Levert economie 2,8 miljard euro op
Eerdergenoemde cijfers onderbouwen dat het betaald voetbal een belangrijke rol heeft in de Nederlandse samenleving, maar hoe zit dit met de economische waarde? De directe bijdrage van het betaald voetbal aan het Nederlandse BBP is 2.8 miljard euro. In 2021 was dit een bedrag van 2.03 miljard. Een grote toename in het aantal voetballiefhebbers werkt door op de consumentenbestedingen en zorgt daarmee voor een grotere bijdrage aan het BBP. Tot slot zorgt het betaald voetbal voor minimaal 3.466 FTE. Indirect ligt dit aantal een stuk hoger, wanneer gekeken wordt naar medewerkers die bij het betaald voetbal zijn betrokken, zoals verkeerregelaars, horecapersoneel en cameramensen. Betaald voetbalorganisaties zijn daarnaast met ruim 13.000 partners, in veel regio’s en steden één van de belangrijkste economische netwerken.
Het kan nog beter
De afgelopen jaren zijn goede stappen gezet om de impact van het betaald voetbal verder te laten stijgen. Dit wordt bevestigd in het PWC rapport. Echter worden er ook aandachtspunten aangestipt. Zo is de diversiteit in de kleedkamer aanwezig, maar in mindere mate op de tribunes en in de besturen van clubs. Ook op het gebied van duurzaamheid kunnen nog stappen gezet worden.
Belangrijkste cijfers
Tot slot de belangrijkste cijfers op een rij:
- Het betaald voetbal bindt 9,7 miljoen Nederlanders
- Het betaald voetbal levert de Nederlandse economie 2.8 miljard euro op
- De interesse in het betaald voetbal is enorm. Gemiddeld besteedt de voetballiefhebber er 11,6 uur per week aan, 28% van de vrije tijd
- Het betaald voetbal helpt via 342 maatschappelijke projecten jaarlijks ruim 290.000 mensen op het gebied van gezondheid, werk of onderwijs.
- Clubs hebben een belangrijke zakelijke en verbindende rol in de regio. In totaal zijn er ruim 12.000 bedrijven en organisaties actief in het betaald voetbal.