AZ introduceerde in 2007 als eerste club in Nederland een speciale blindentribune. Vanaf de perstribune worden de visueel beperkte gasten van minuut tot minuut bijgepraat via een speciale headset, terwijl zij zelf de sfeer, geur en omstandigheden in het stadion ervaren. Zo ook Arnold (63), een fanatiek supporter met een blinde liefde voor AZ.
Arnold zag zijn club kampioen worden in de Eredivisie (1981), meerdere KNVB Bekers veroveren en menig grote namen furore maken in De Alkmaarderhout. Tot enkele jaren na de eeuwwisseling zijn leven op de kop kwam te staan. “In 2002 heb ik een longaandoening gekregen en moest ik een transplantatie ondergaan. Tijdens de transplantatie heb ik door een zuurstoftekort een lichte herseninfarct gekregen en daardoor ben ik blind geworden”, vertelt Arnold in onderstaande video.
De voetbalfan ging niet bij de pakken neerzitten, maar was een van de eerste supporters die zich aanmeldde voor de blindentribune. “Nu voel ik de sfeer, ruik ik het gras en beleef ik alles mee. Het feit dat ik niets kan zien, is voor mij niet zo heel erg. Ik maak er gewoon zelf een feestje van in mijn hoofd", aldus Arnold.
Voetbal is er voor iedereen en moet beschikbaar zijn voor alle fans. Daarom geeft AZ ook visueel beperkte mensen de kans om te genieten van de voetbalsfeer in het AFAS Stadion. AZ was de eerste Nederlandse club met een blindentribune, inmiddels heeft ruim de helft van de eredivisieclubs speciale plekken voor slechtziende en blinde supporters.
De kracht van voetbal
De video maakt onderdeel uit van een 25-delige videoreeks waarin wekelijks wordt stilgestaan bij de impact die eredivisieclubs hebben in de maatschappij en wat dit voor een individu en zijn of haar omgeving kan betekenen. AZ is de negende club die wordt uitgelicht. Bekijk hier de eerdere video’s van PSV (Amputatievoetbal), Willem II (Football Memories), PEC Zwolle (PEC kicks ASS), ADO Den Haag (G-Storks), FC Twente (Supporter voor elkaar), sc Heerenveen (Begeleid werken), Feyenoord (Bijzondere wensen) en Sparta Rotterdam (Vluchteling Mo).
De videoserie is een initiatief van de Eredivisie CV, FOX Sports en VriendenLoterij, maatschappelijk partner Eredivisie.