Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie worden één league organisatie
De meerderheid van de Eredivisie- en Eerste Divisieclubs heeft ingestemd met het besluit om samen toe te werken naar een nieuwe voetbalorganisatie die zich sterk maakt om beide competities zowel sportief, commercieel, organisatorisch, sociaal-economisch en als merk te laten groeien.
Historische beweging
Na het ontstaan van het Nederlands betaald voetbal in 1954 is dit een historische beweging, die in lijn is met de ontwikkelingen in Spanje (La Liga), Duitsland (DFL), Frankrijk (LFP) en Engeland (EPL).
Alle clubs profiteren
Voor de 34 betaald voetbalclubs levert het nieuwe businessplan meerdere voordelen op. De nieuwe voetbalorganisatie krijgt meer zeggenschap over de sportieve- en commerciële aspecten van de competities. Ook vergroten de clubs de slagvaardigheid door een dagelijks bestuur en een one-tier board met meer bevoegdheden te benoemen. Daarnaast stemmen zij in met het nieuwe businessplan, waarvan alle clubs in het betaald voetbal profiteren:
- Betere sportieve prestaties, nationaal en Europees;
- Meer inkomsten voor de clubs;
- Positievere associatie regionaal, nationaal en wereldwijd;
- Meer interesse voor sponsorship betaald voetbal;
- Meer solidariteit en versterking van de competitive balance, waarmee het niveau en de spanning in de competities verder stijgt;
- Het beter benutten van de rol die het betaald voetbal heeft ten behoeve van maatschappelijke doeleinden.
De nieuwe league-organisatie wil vanzelfsprekend op structurele basis constructief samenwerken met de overige stakeholders uit het betaalde voetbal (zoals de KNVB, CSR, CTR e.a.).
Één belangenbehartiger
Jan de Jong (directeur Eredivisie CV) over de nieuwe league organisatie: "Met één betaald voetbalorganisatie komt er vaker één geluid uit Zeist. Zowel naar de supporters, de commerciële markt als naar de politiek. Hiermee wordt een betere lobby mogelijk en is het makkelijker om het imago van de sector te verbeteren. Verder, zorgt het voor meer daadkracht. Meer zeggenschap over het sportieve en het commerciële, creëert aanzienlijke mogelijkheden om de inkomsten voor de clubs structureel te verhogen. En daarmee willen wij de 6e competitie in Europa worden. Dan kunnen we ook het geld iets anders gaan verdelen waardoor de professionaliteit bij alle clubs toeneemt. Daarnaast is het nu vooral zaak om iedereen aangesloten te houden, alle 34 clubs in beide divisies en de KNVB".
Marc Boele (directeur Coöperatie Eerste Divisie) vult aan: "Het creëren van een league organisatie stelt ons in staat als ideale belangenbehartiger namens de 34 betaald voetbal organisaties op te treden. De doelstelling om de kloof tussen de Eredivisie en de Keuken Kampioen Divisie te verkleinen en de competitive balance binnen de Keuken Kampioen Divisie te versterken, maakt het Nederlands betaald voetbal nog spannender".
Thijs van Es (directeur FC Utrecht) geeft namens de RvC van de Eredivisie aan: "Het is een zorgvuldig proces geweest met een intensieve betrokkenheid vanuit de RvC. Het goede van het plan is dat iedereen iets inlevert ten behoeve van het grotere geheel, maar daar heel veel voor terug krijgt, namelijk: een aanzienlijke waardevermeerdering van het Nederlandse voetbal. Het is indrukwekkend dat het zeer grote collectief van clubbesturen deze toekomst nu samen wil realiseren".
Edwin Mulder (voorzitter RvC CED): "Door het worden van één league-organisatie hebben wij als RvC van de de Eerste Divisie samen en constructief met de RVC van de Eredivisie en beide directies gezorgd voor een plan met een duurzaam en financieel gezonder fundament onder het totale Nederlands betaald voetbal".
In de toekomst naar vijf competities
Het doel van de betaald voetbalorganisatie is om in 2025 vijf competities onder één dak te hebben. Naast de Eredivisie, Keuken Kampioen Divisie, de KPN eDivisie en de Keuken Kampioen Divisie Esports Predator Fan Competitie, is ook de Pure Energie Eredivisie Vrouwencompetitie dan volwaardig onderdeel van de league organisatie.