Maatschappelijk

Eredivisie seizoen ‘22/23: Sterke groei in maatschappelijke impact

De Eredivisie, met zijn 18 clubs, heeft tijdens het seizoen 2022/'23 een sterke groei laten zien in maatschappelijke impact met maar liefst 168 projecten, waarbij meer dan 110.000 Nederlanders werden betrokken. Dit alles werd mogelijk gemaakt door een investering van meer dan 5,5 miljoen euro, wat neerkomt op een toename van bijna 1 miljoen euro ten opzichte van het seizoen ervoor. Niet alleen het budget groeide, maar ook het aantal projecten nam dit seizoen toe, stijgend van 153 naar 168. Er deden bijna 20.000 meer mensen mee in vergelijking met het jaar ervoor. Dit blijkt uit het maatschappelijk impactrapport seizoen ‘22/23 van de Eredivisie, ontwikkeld in samenwerking met Universiteit Utrecht.

Het maatschappelijk impactrapport wordt dinsdag officieel gepresenteerd tijdens het 'Meer dan Voetbal' congres, georganiseerd door de Eredivisie in samenwerking met de European Football for Development Network (EFDN), waar vertegenwoordigers uit de voetbalwereld en de maatschappij bijeenkomen om de kracht van sport in de samenleving te vieren.

“Het creëren van maatschappelijke waarde wordt voor clubs in het betaald voetbal een steeds belangrijker onderdeel van hun strategie en beleid. Uit ons onderzoek blijkt dat het aantal arbeidsplaatsen en de projectbudgetten duidelijk zijn gegroeid ten opzichte van vorig seizoen. Ook het bereik van de projecten neemt toe. Universiteit Utrecht draagt graag bij aan de professionele ontwikkeling van maatschappelijke waardecreatie in het betaald voetbal”, aldus Jan-Willem van der Roest, academisch adviseur Universiteit Utrecht.

Uit ons onderzoek blijkt dat het aantal arbeidsplaatsen en de projectbudgetten duidelijk zijn gegroeid ten opzichte van vorig seizoen
Jan-Willem van der Roest (academisch adviseur Universiteit Utrecht)

Inzet spelers fors toegenomen

Opvallend is ook de inzet van de spelers. De toewijding van maatschappelijk betrokken spelers is van essentieel belang. Met een inzet van 1311 uur, een stijging van 15% ten opzichte van vorig seizoen, werden spelers bij diverse projecten ingezet als rolmodel. “Dit is die mooie kant van het voetbal. Het is geweldig dat spelers zich zo inzetten voor de maatschappij. Zij zijn zo belangrijk voor onze projecten en kunnen echt verschil maken. Zij zorgen letterlijk en figuurlijk dat mensen in beweging komen. Een naam en logo doen wonderen!’, aldus Jan de Jong, directeur Eredivisie CV. Wat overigens ook opvalt is dat dit jaar de meeste financiële steun van de overheid en de clubs komt, een aanzienlijke stijging van meer dan 5% ten opzichte van vorig jaar.

Infographic met enkele belangrijke cijfers uit het maatschappelijk impactrapport

Eredivisie zet sterk in op gezondheid

Binnen het kader van maatschappelijk ondernemen heeft Eredivisie CV drie essentiële pijlers geïdentificeerd: gezondheid, verbinding en duurzaamheid. In de eerste plaats staat gezondheid centraal, waarbij sport fungeert als een krachtig middel om bewustzijn te vergroten over een gezonde levensstijl, inclusief voeding en beweging. Uit onderzoek blijkt dat slechts 18% van de kinderen de bewegingsnorm haalt, en bewegingsarmoede is in het algemeen een groeiend maatschappelijk probleem. Om hierop in te spelen, werden in het seizoen 2022/2023 maar liefst 49 van de 168 projecten gewijd aan vitaliteit, met een deelname van meer dan 45.000 unieke deelnemers.

Sociale inzet: van scholing tot het samenbrengen van gemeenschappen

Naast bewustzijn creëren rondom een gezonde levensstijl, doet de Eredivisie ook veel om mensen te verenigen, discriminatie te bestrijden en iedereen een plek te geven. Voetbal helpt ook bij het vormen van wie we zijn en hoe we in de samenleving passen. De Eredivisie heeft verschillende projecten om dit te ondersteunen. Maar liefst 14 projecten richten zich op arbeidsre-integratie, en nog eens 26 projecten op het gebied van vaardigheden en scholing, waaronder het ‘Maatschappelijke Diensttijd-programma Community Champions’, georganiseerd in samenwerking met het European Football for Development Network (EFDN). Onderzoek toont aan dat met name de impact van het ontmoeten van nieuwe mensen groot is. Deelnemers ervaren het aangaan van contact met diverse groepen als de meest waardevolle ervaring.

Ons doel is om individuen levensvaardigheden bij te brengen, perspectief te bieden voor een betere toekomst, en een gezonder en vitaler leven te bevorderen
Jan de Jong (directeur Eredivisie CV)

"Voetbal verenigt miljoenen mensen, ongeacht hun achtergrond. We geloven in de unieke kracht van voetbal om mensen te inspireren voor een gezondere levensstijl en duurzaam gedrag te bevorderen, terwijl we kansen blijven bieden. Samen met onze clubs, partners en supporters blijven we gedreven werken aan het vergroten van onze positieve maatschappelijke impact”, aldus De Jong. De Eredivisie blijft daarbij ambitieus. “Ons doel is om individuen levensvaardigheden bij te brengen, perspectief te bieden voor een betere toekomst, en een gezonder en vitaler leven te bevorderen. Tegelijkertijd richten we ons op het versterken van de leefbaarheid in onze steden en regio's, en het koesteren van trots onder onze gemeenschappen."

Nieuw: meten van ecologische footprint

De Eredivisie CV richt zich niet alleen op sociale projecten, maar ook op duurzaamheid, Als voorbeeld heeft de Eredivisie in samenwerking met de CED en de KNVB in seizoen 2022/'23 met 0-metingen de ecologische footprint van het betaald voetbal in kaart gebracht, waarbij mobiliteit, energie, materialen, afval, water en voedsel en drank meegenomen zijn. Recente onderzoeken tonen aan dat duurzaamheid een steeds belangrijker thema is voor belanghebbenden, waaronder supporters, partners en de overheid.

Download het Maatschappelijk Impactrapport seizoen '22/23

Wil je liever het Maatschappelijk Impactrapport in hoge resolutie downloaden? Klik dan hier.

Dit artikel delen