Voetbal Geeft

Heracles Almelo ontvangt 50.000 euro van VriendenLoterij voor maatschappelijk project ‘Kleedkamersessies’ 

Heracles Almelo wint de Voetbal Geeft Prijs voor maatschappelijk project 'Kleedkamersessies’ en ontvangt 50.000 euro van maatschappelijk partner VriendenLoterij. De prijs wordt jaarlijks tijdens de Eredivisie Awards uitgereikt aan de eredivisieclub met het meest vernieuwende en impactvolle maatschappelijke project. Met Kleedkamersessies opent de club letterlijk haar deuren voor gesprekken over mentale gezondheid. Op de tweede en derde plaats eindigen Feyenoord (30.000 euro) en FC Groningen (20.000 euro). 

Heracles zet voetbal in als middel voor maatschappelijke verandering

In het hart van het Asito Stadion, de kleedkamer, vinden zes bijeenkomsten plaats waarin deelnemers op een laagdrempelige manier en onder professionele begeleiding praten over thema’s als stress, prestatiedruk en persoonlijke groei. Het stadion verandert daarmee van een plek van topsport naar een ruimte voor mentale veerkracht. “Want mentale gezondheid verdient aandacht – nu en in de toekomst", aldus de club. 

Het publiek kon vorige maand stemmen op hun favoriete maatschappelijke project. De publiekstem en het oordeel van de jury, bestaande uit Aukje Geubbels (Manager MVO Eredivisie CV en Keuken Kampioen Divisie), Geert Friebel (Hoofd Marketing en Partnerships VriendenLoterij) en Aletha Leidelmeijer (Presentatrice ESPN), tellen allebei voor 50% mee in het eindoordeel. "Met Kleedkamersessies laat Heracles Almelo zien hoe krachtig voetbal kan zijn als middel voor maatschappelijke verandering", zegt Geert Friebel namens de jury. "Het project raakt een urgent thema. De combinatie van relevantie, originaliteit en schaalbaarheid maakt het een voorbeeld van waar de Voetbal Geeft Prijs voor staat: bijdragen aan een gezonde, inclusieve en sterke samenleving." 

Tweede en derde plaats

Feyenoord eindigt op de tweede plaats van de Voetbal Geeft Prijs en ontvangt 30.000 euro van de VriendenLoterij. Met het project 'Feyenoord Forever' richt Feyenoord zich met een programma dat vitaliteit en herinneringen samenbrengt op 55-plussers in Rotterdam. FC Groningen gaat met de derde plaats naar huis en ontvangt 20.000 euro voor 'FamilieFit: Een Gezonde Leefstijl voor het hele Gezin'. Met dit initiatief richt de club zich op gezinnen in de regio die al generaties lang kampen met armoede of gezondheidsproblemen. 

Over de Voetbal Geeft Prijs

Voetbal Geeft is een initiatief van de VriendenLoterij, in samenwerking met de Eredivisie CV en ESPN. Met deze competitie bieden zij eredivisieclubs de kans om een vernieuwend maatschappelijk project te realiseren en zo bij te dragen aan een gezonde, inclusieve en sterke samenleving. Sinds 2005 is de VriendenLoterij maatschappelijk partner van de Eredivisie. Door mee te spelen met de VriendenLoterij steunen deelnemers maatschappelijke projecten en de jeugdopleiding van hun favoriete club met minimaal 40% van hun inleg. 

Dit artikel delen