Eredivisie

Onderzoek Universiteit Utrecht toont aan: eredivisieclubs maken claim 'Meer dan voetbal' waar

Vanochtend is tijdens het ‘Meer dan Voetbal' congres het ‘Maatschappelijk Impactrapport Eredivisie 2021/2022’ gepresenteerd. Eén van de resultaten uit dit onderzoek is dat de voetbalclubs in het Coronajaar 2021/’22 met hun projecten bijna een half miljoen deelnemers wisten te activeren via 153 verschillende, maatschappelijke projecten.

Onderzoekers van het Departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht, hebben in opdracht van de Eredivisie CV de omvang en impact van alle maatschappelijke projecten van de 18 eredivisieclubs inzichtelijk gemaakt.

Jan-Willem van der Roest, onderzoeker USBO: “Samen met de Eredivisie CV is het onze ambitie om middels een gestructureerd plan - waarin de clubs worden gestimuleerd na te denken over de strategie en impact van de sociaalmaatschappelijke projecten - en innovatieve monitoringtools de positieve maatschappelijke impact te vergroten.”

“Dit doen we aan de hand van de Theory of Change (ToC)-aanpak en bijbehorende trainingen, waarbij de link wordt gelegd tussen de publieke waarden van de club (de impact) en de genomen acties in de projecten. Dit helpt de club om na te gaan hoe ze de beoogde impact wil en kan maken en welke data relevant zijn om te verzamelen.”

Het voetbal draagt bij aan sociale cohesie, we stimuleren gezond eten en bewegen en zetten in op duurzaamheid. Het voetbal bereikt mensen die door andere instellingen niet of moeilijk gevonden worden
Jan de Jong, directeur Eredivisie CV

Duurzaamheid, verbinding en gezondheid

Met ruim 8 miljoen liefhebbers, 18 unieke merken en vele rolmodellen heeft de Eredivisie – naast een sportieve waarde - een grote maatschappelijke waarde. De Eredivisie CV en de eredivisieclubs zetten zich via sociaalmaatschappelijke projecten al jaren in voor verschillende doelstellingen. Drie belangrijke pijlers van de Eredivisie CV zijn: duurzaamheid, verbinding en gezondheid.

“In het rapport wordt aangetoond dat de eredivisieclubs de claim ‘meer dan voetbal’ meer dan waar maken. Wij helpen mensen een beetje op weg. Het voetbal draagt bij aan sociale cohesie, we stimuleren gezond eten en bewegen en zetten in op duurzaamheid. Het voetbal bereikt mensen die door andere instellingen niet of moeilijk gevonden worden. Juist dat is ook de kracht van het voetbal. Topsport en maatschappelijke verantwoordelijkheid gaan dus hand in hand,“ aldus Jan de Jong, directeur Eredivisie CV.

Volgende stap in professionalisering MVO-beleid

Dankzij het impactrapport krijgen de clubs uit de Eredivisie helder in beeld hoe hun activiteiten bijdragen aan hun maatschappelijke doelstellingen en welke stappen zij hierin nog moeten zetten.

Daarmee is het onderzoek een volgende stap in de professionalisering van het MVO-beleid van de Eredivisie en de 18 eredivisieclubs. Het delen van maatschappelijke projecten en initiatieven draagt bij aan impactgericht werken, kennisdeling en het vergroten van de maatschappelijke impact van de Eredivisie in zijn totaliteit.

Belangrijkste resultaten onderzoek

  • 474.476 personen namen gedurende seizoen 2021/’22 deel aan één of meerdere van de 153 maatschappelijke projecten van de eredivisieclubs;
  • Spelers hebben zich in seizoen 2021/’22 meer dan 1.072 uur ingezet voor de maatschappelijke projecten;
  • De 18 eredivisieclubs gaven samen ruim €4,6 miljoen uit, exclusief bijbehorende personeelskosten, aan de maatschappelijke projecten in seizoen 2021/’22;
  • 47% van de Nederlanders vond de Eredivisie maatschappelijk betrokken in seizoen 2021/’22. Dit is een stijging van 8% ten opzichte van het begin van het seizoen.

Dit artikel delen