Maatschappelijk

Betaald voetbal slaat de handen ineen om CO2 uitstoot van stadionbezoeken te verlagen door carpoolen te stimuleren

Het afgelopen seizoen is er samen met de clubs een model ontwikkeld om de CO2-uitstoot van elke club in kaart te brengen. De resultaten tonen aan dat mobiliteit de grootste impact heeft op de totale uitstoot. Samen met de Keuken Kampioen Divisie, de KNVB en zestien betaald voetbalclubs start de Eredivisie CV daarom dit seizoen een samenwerking met Slinger, een online tool om carpoolen onder supporters te stimuleren.

Slinger koppelt autobestuurders aan elkaar die naar dezelfde wedstrijd willen afreizen. De tool, ontwikkeld in samenwerking met KNVB Expertise, heeft als doel om de ecologische footprint van het bezoeken van een wedstrijd in het betaald voetbal te verminderen. Daarnaast drukt het de kosten en maakt het de ritten naar het stadion gezelliger.

Samen reizen

Een voetbalsupporter kan via de Slingerwidget op de clubwebsite als bestuurder een rit aanbieden. Daarbij geeft de supporter aan voor welke wedstrijd dat is, hoeveel plekken er in zijn of haar auto beschikbaar zijn en vanaf welke vertrekplaats de auto vertrekt. Vervolgens kunnen mensen die willen meerijden kijken of er vanaf hun vertrekplaats een rit wordt aangeboden. De tool bevat bovendien extra functies om een foto met elkaar te delen, benzine- en parkeerkosten te delen, op een gekozen plek af te spreken en nummers uit te wisselen.

Vanuit het betaald voetbal gaan de volgende zestien clubs de tool aanbieden:

  • Excelsior Rotterdam
  • FC Twente
  • FC Utrecht
  • FC Volendam
  • Feyenoord
  • Fortuna Sittard
  • Go Ahead Eagles
  • Heracles Almelo
  • PSV
  • RKC Waalwijk
  • sc Heerenveen
  • Sparta Rotterdam
  • SC Cambuur
  • FC Eindhoven
  • FC Groningen
  • Willem II
Slinger is niet alleen goed voor het milieu, maar voegt ook nog eens een extra dimensie toe aan de beleving
Marvin Pupping, oprichter van Slinger

Over Slinger

Marvin Pupping, oprichter van Slinger: "Onze tool is een snelle en eenvoudige manier voor organisaties om hun transport te verduurzamen. De samenwerking met het betaald voetbal zal ons helpen om dit initiatief naar nieuwe hoogten te tillen. Slinger is niet alleen goed voor het milieu, maar voegt ook nog eens een extra dimensie toe aan de evenementenbeleving. Samen rijden zorgt voor extra veel voorpret.”

Slinger is gelanceerd in maart 2023 en heeft eerder samengewerkt met partijen als Lowlands, Bospop, Popronde, Pukkelpop, Mysteryland, Lago Lago en Concert at Sea. Tijdens de zomerperiode van 2023 werd hiermee 80.000 kilometer aan reisafstanden bespaard, wat gelijkstaat aan twee rondjes om de aarde.

Dit artikel delen