Eredivisie

Eredivisie en ESPN ronden overeenkomst mediadeal af

De overeenkomst met betrekking tot de verlenging van de eredivisierechten na 2025 is vandaag afgerond. De bestaande samenwerking binnen Eredivisie Media & Marketing (EMM) is met vijf jaar verlengd en daarmee blijven de live wedstrijden van de Eredivisie ook na 2025 live te zien op ESPN. Nieuw is dat het live aanbod van de Keuken Kampioen Divisie en Azerion Vrouwen Eredivisie per direct tot nagenoeg het maximale wordt uitgebreid. EMM is de joint venture van The Walt Disney Company, de Eredivisie CV en de KNVB.

Nagenoeg al het Nederlandse voetbal live op ESPN

In oktober 2023 gaven de 18 eredivisieclubs reeds unaniem hun akkoord op de belangrijkste afspraken met betrekking tot de verlenging van de samenwerking. Vandaag is de uitgewerkte overeenkomst door alle partijen officieel ondertekend. Nieuw daarbij is dat het live aanbod van de Keuken Kampioen Divisie tot nagenoeg het maximale wordt uitgebreid. Vanaf komend weekend worden per speelronde zoveel mogelijk wedstrijden in de tweede competitie van Nederland live uitgezonden op ESPN. De TOTO KNVB Beker, Johan Cruijff Schaal en Jong Oranje blijven ook de komende jaren onveranderd live en exclusief te zien op ESPN.

Waar mogelijk alles live

Waar het mogelijk is worden alle Keuken Kampioen Divisie-wedstrijden live uitgezonden. Dat is bijvoorbeeld komend weekend al direct het geval. Omdat het echter niet mogelijk is gebleken om lopende dit seizoen structureel spreiding aan te brengen in de speeldagen en aftraptijden van de Keuken Kampioen Divisie, kan het voorkomen dat op een speeldag een of twee wedstrijden niet live uitgezonden kunnen worden. Een juiste spreiding is dan nodig om het productioneel en organisatorisch mogelijk te maken. EMM blijft in gesprek met de clubs, Coöperatie Eerste Divisie en de KNVB om dit op weg naar volgend seizoen opnieuw te bekijken en te realiseren.

Azerion Vrouwen Eredivisie en TOTO KNVB Beker live

In de Azerion Vrouwen Eredivisie zijn alle randvoorwaarden wel per direct gerealiseerd. Daarom worden vanaf nu iedere speelronde alle wedstrijden van de vrouwen live uitgezonden.

Door de enorme uitbreiding van het live aanbod kan het voorkomen dat er niet altijd een tv-kanaal van ESPN beschikbaar is. In dat geval worden de wedstrijden uit de Keuken Kampioen Divisie en Azerion Vrouwen Eredivisie online live uitgezonden op ESPN Watch.

V.l.n.r. Frank Rutten (EMM), Dave Dekker (KNVB), Fresia Cousiño Arias (ESPN), Jan Joost van Gangelen (ESPN), Jan de Jong (Eredivisie CV) en Marco de Ruiter (EMM). Foto ©: Nathan Reinds.

Jan de Jong, directeur Eredivisie CV: “Onze samenwerking is al uiterst succesvol en wordt nu met tenminste 5 jaar voortgezet. ESPN is voor ons, en belangrijker nog, de kijker een betrouwbare, geloofwaardige en triple A-mediapartner. En we bereiken ook nog eens het grootst denkbare publiek. Meer dan 90% van de huishoudens kan ons zien. Het is een unieke constructie, een joint venture, die zijn gelijke niet kent in Europa. Dan ook nog met The Walt Disney Company, het grootste en misschien wel het meest innovatieve mediabedrijf op aarde. Dat strekt tot aanbeveling.”

“De Eredivisie CV verwerft daarnaast veel commerciële vrijheden richting de toekomst. De financiële garanties zijn keihard, de vergoedingen zijn aanzienlijk hoger dan voorheen en we hebben veel mogelijkheden om de waarde en daarmee de inkomsten verder te doen stijgen. Kortom, een totaalpakket waar alle 18 clubs in de Eredivisie unaniem 'ja' tegen zeiden.”

De Eredivisie CV verwerft veel commerciële vrijheden richting de toekomst
Jan de Jong, directeur Eredivisie CV

Frank Rutten en Marco de Ruiter van Eredivisie Media & Marketing: “We zijn blij dat de clubs unaniem hun vertrouwen hebben uitgesproken in de samenwerking die we met elkaar hebben. We blijven met ESPN met veel passie de verbindende factor voor voetbalminnend Nederland, door het totale Nederlandse clubvoetbal op de best mogelijke manier live bij de mensen thuis te brengen. Daarmee creëren we een nog bredere en solide financiële basis onder het voetbal, die belangrijk is om de competities kwalitatief te laten blijven groeien en te ontwikkelen. Maar vooral bouwen we zo samen met de clubs aan een podium waarop het Nederlandse clubvoetbal, bij de mannen én de vrouwen, breed beschikbaar en toegankelijk is voor de supporters. Dat is en blijft onze missie.”

EMM: sinds 2008

Eredivisie Media & Marketing (EMM) is in 2008 door de eredivisieclubs opgericht om hun collectieve media- en sponsorrechten te exploiteren. Eerste grote wapenfeit van de onderneming was de lancering van tv-zender Eredivisie Live, de eerste eigen tv-zender van clubs in Europa. In 2012 nam FOX International Channels een meerderheidsbelang in EMM en werd Eredivisie Live een jaar later omgedoopt tot FOX Sports. In 2019 nam The Walt Disney Company het meerderheidsaandeel over. Sinds 1 januari 2021 heet de tv-zender dan ook ESPN.

Dit artikel delen