Voetbal Geeft

Eredivisieclubs veilen unieke items voor het goede doel tijdens ‘Voetbal Geeft Week’

Vandaag gaat de 'Voetbal Geeft Week' van start, een initiatief van de Eredivisie CV, de achttien eredivisieclubs, ESPN en maatschappelijk partner VriendenLoterij. De missie is om zoveel mogelijk geld in te zamelen voor het goede doel. Ook worden er verschillende veilingen georganiseerd waarvan de opbrengst ten goede komt aan de maatschappelijke projecten van de clubs. Daarnaast maken supporters gratis kans op unieke prijzen en ervaringen via een loterij. De 'Voetbal Geeft Week' duurt tot en met zaterdag 9 december.

Positieve impact van voetbal

De 'Voetbal Geeft Week' is een krachtig moment waarin alle eredivisieclubs hun maatschappelijke betrokkenheid tonen. Het is de eerste keer dat de clubs de wedstrijdgedragen en gesigneerde shirts van speelronde 14 inzetten voor het goede doel.

De opbrengsten uit de veilingen ondersteunen de maatschappelijke projecten van de clubs, en er worden gratis prachtige prijzen vergeven, waardoor het voor iedereen mogelijk is om een uniek item te bemachtigen. Denk aan VIP-arrangementen, gesigneerde shirts, en schoenen van onder andere voetballer Guus Til; slechts een glimp van de unieke items en ervaringen die worden weggegeven door clubs, door spelers zelf, door ESPN en door VriendenLoterij.

Als spelers hebben we ook de verantwoordelijkheid om impact te maken buiten de lijnen.
Bram van Polen, aanvoerder PEC Zwolle.

Bram van Polen, aanvoerder PEC Zwolle: ,,Als spelers hebben we niet alleen het voorrecht om wekelijks in volle stadions te spelen, maar ook de verantwoordelijkheid om impact te maken buiten de lijnen. Ik zie bij mijn eigen club hoe groot en mooi deze impact is op supporters, bijzondere doelgroepen én op ons als spelers. De 'Voetbal Geeft Week' biedt de kans om deze verantwoordelijkheid breed te omarmen en gezamenlijk het verschil te maken in de maatschappij.’’

Maatschappelijke bijdrage

Voetbal heeft aantoonbaar positieve effecten op de maatschappij. Recent onderzoek van de Universiteit Utrecht (2023) toont aan dat de maatschappelijke projecten van de Eredivisie(clubs) bijdragen aan sociale cohesie, persoonlijke ontwikkeling en gezondheidsbevordering.

In het seizoen 2022/’23 liet de Eredivisie met zijn clubs een sterke groei zien in maatschappelijke impact, met 168 projecten en meer dan 110.000 betrokken Nederlanders. Een investering van ruim 5,5 miljoen euro, bijna 1 miljoen meer dan het vorige seizoen, ondersteunde deze groei. Zowel het budget als het aantal projecten nam toe, van 153 naar 168. Het aantal deelnemers groeide met bijna 20.000 in vergelijking met het voorgaande jaar.

De Eredivisie en haar clubs geven mensen dat zetje dat ze soms net even nodig hebben.
Jan de Jong, directeur Eredivisie CV

Jan de Jong, directeur Eredivisie CV: ,,Het betaald voetbal in Nederland scoort binnen en buiten het veld. We creëren blijvende herinneringen en vinden het ook belangrijk om te helpen waar kan, om het leven een beetje aangenamer te maken. De Eredivisie en haar clubs geven mensen dat zetje dat ze soms net even nodig hebben. Die kracht maakt het voetbal zo uniek! "

Dit artikel delen

Mogen we even je aandacht?

Als liefhebber van Ons Voetbal verdien jij altijd en overal de best mogelijke ervaring, dus ook op Eredivisie.nl. Om je de maximale online ervaring op onze website te kunnen bieden, maken wij gebruik van cookies. Accepteer alle cookies voor de maximale Eredivisie ervaring of beheer de cookies via onderstaande knoppen.

Cookie instellingen

Wij laten je graag een goede website zien, afgestemd op jouw voorkeuren. Wil je dit ook? Zet dan de onderstaande onderdelen op 'Aan'. Hiermee geef je ons toestemming om je door middel van het gebruik van cookies en andere technieken een persoonlijke ervaring te bieden.

Analytisch

Analytische cookies worden gebruikt om gegevens te verzamelen over het websitegebruik, waaronder bezoekersaantallen, pagina-interacties en bronnen, om ons te helpen de website te verbeteren en statistieken te genereren, nadat je toestemming hebt gegeven.

Relevantie

Wanneer je deze cookies "Aan" zet, kunnen we je een gepersonaliseerde ervaring bieden op de website en eventueel in onze nieuwsbrieven. We stemmen deze ervaring af op jouw clubvoorkeur en andere online interesses.

Social media

Wanneer je deze cookies "Aan" zet, kunnen wij je gepersonaliseerde communicatie tonen via online advertising op externe platformen zoals Facebook, Instagram.

Externe embeds

Wanneer je deze cookies "Aan" zet, kun je op onze website gebruik maken van embeds die worden geladen vanaf externe platformen. Omdat wij Eredivisie content vanaf deze platformen, m.b.t. banners van partners en digitale marketingcampagnes, integreren op onze site kunnen we je het volledige Eredivisie gevoel geven.

Persoonlijke advertenties

Wanneer je deze cookies "Aan" zet, kunnen wij je gepersonaliseerde communicatie tonen via online advertising op externe platformen zoals Google Ads. Tevens kunnen partijen hiermee gebruikersdata verkrijgen en een profiel van je opbouwen.

Je hebt nog niet op alle vragen antwoord gegeven. Geef hierboven jouw voorkeur aan.