Vandaag gaat de 'Voetbal Geeft Week' van start, een initiatief van de Eredivisie CV, de achttien eredivisieclubs, ESPN en maatschappelijk partner VriendenLoterij. De missie is om zoveel mogelijk geld in te zamelen voor het goede doel. Ook worden er verschillende veilingen georganiseerd waarvan de opbrengst ten goede komt aan de maatschappelijke projecten van de clubs. Daarnaast maken supporters gratis kans op unieke prijzen en ervaringen via een loterij. De 'Voetbal Geeft Week' duurt tot en met zaterdag 9 december.
Positieve impact van voetbal
De 'Voetbal Geeft Week' is een krachtig moment waarin alle eredivisieclubs hun maatschappelijke betrokkenheid tonen. Het is de eerste keer dat de clubs de wedstrijdgedragen en gesigneerde shirts van speelronde 14 inzetten voor het goede doel.
De opbrengsten uit de veilingen ondersteunen de maatschappelijke projecten van de clubs, en er worden gratis prachtige prijzen vergeven, waardoor het voor iedereen mogelijk is om een uniek item te bemachtigen. Denk aan VIP-arrangementen, gesigneerde shirts, en schoenen van onder andere voetballer Guus Til; slechts een glimp van de unieke items en ervaringen die worden weggegeven door clubs, door spelers zelf, door ESPN en door VriendenLoterij.
Bram van Polen, aanvoerder PEC Zwolle: ,,Als spelers hebben we niet alleen het voorrecht om wekelijks in volle stadions te spelen, maar ook de verantwoordelijkheid om impact te maken buiten de lijnen. Ik zie bij mijn eigen club hoe groot en mooi deze impact is op supporters, bijzondere doelgroepen én op ons als spelers. De 'Voetbal Geeft Week' biedt de kans om deze verantwoordelijkheid breed te omarmen en gezamenlijk het verschil te maken in de maatschappij.’’
Maatschappelijke bijdrage
Voetbal heeft aantoonbaar positieve effecten op de maatschappij. Recent onderzoek van de Universiteit Utrecht (2023) toont aan dat de maatschappelijke projecten van de Eredivisie(clubs) bijdragen aan sociale cohesie, persoonlijke ontwikkeling en gezondheidsbevordering.
In het seizoen 2022/’23 liet de Eredivisie met zijn clubs een sterke groei zien in maatschappelijke impact, met 168 projecten en meer dan 110.000 betrokken Nederlanders. Een investering van ruim 5,5 miljoen euro, bijna 1 miljoen meer dan het vorige seizoen, ondersteunde deze groei. Zowel het budget als het aantal projecten nam toe, van 153 naar 168. Het aantal deelnemers groeide met bijna 20.000 in vergelijking met het voorgaande jaar.
Jan de Jong, directeur Eredivisie CV: ,,Het betaald voetbal in Nederland scoort binnen en buiten het veld. We creëren blijvende herinneringen en vinden het ook belangrijk om te helpen waar kan, om het leven een beetje aangenamer te maken. De Eredivisie en haar clubs geven mensen dat zetje dat ze soms net even nodig hebben. Die kracht maakt het voetbal zo uniek! "