Playing for Succes is nu ook actief in het voortgezet onderwijs. Al langer was er de wens vanuit Excelsior4Al om een leertraject aan te bieden aan het voortgezet en onderwijs en dat is nu realiteit geworden in de regio Rotterdam.
De eerste jongeren die meedoen aan dit leertraject zijn leerlingen van het Comenius College, wat in de schaduw ligt van het Van Donge en De Roo stadion. ‘’De eerste scholen waar wij een samenwerkingsverband zijn aangegaan zijn de Comenius Colleges in Nieuwerkerk, Capelle, Krimpen en Rotterdam. Wij zijn trots op deze samenwerking en hopen het uit te gaan breiden in de toekomst met meerdere middelbare scholen.” Zo verteltIris de Iongh.
Ook de algemeen directrice van het Comenius College, Joany Krijt, ziet hier toekomst in. ‘’Als een leerling zich niet prettig voelt of niet veel aansluiting heeft bij andere leerlingen, heeft dat directe invloed op de leerprestaties. Wij zetten binnen het Comenius College in op passende ondersteuning voor elke leerling. Het programma van Playing for Success past goed op dit type leerling. Wij hopen daarom dat het hen helpt met meer zelfvertrouwen in hun nieuwe klas te staan en dat ze leren dat ze het leukste zijn als ze dicht bij zichzelf blijven.”
πͺ PLAYING FOR SUCCESS VOORTGEZET ONDERWIJS VAN START πͺ
— Excelsior4All (@Excelsior4All) January 29, 2019
π Enkele weken geleden is het PFS leertraject voor het VO begonnen! Benieuwd naar deze start, samenwerkingen en de toekomst?
π° Lees dan het artikel via de link hieronder! π
π https://t.co/hiAk2Uror2 π
πͺ&π΄ pic.twitter.com/20w5J9vTlQ
Rustige Start
Er is bewust voor gekozen om met een kleine groep van 6 leerlingen dit traject te starten. Volgens Iris de Iong is het voortgezet onderwijs toch net iets anders dan het primair onderwijs. In 13 weken krijgen de leerlingen elke donderdag van 3 tot 6 uur les in een omgeving van het stadion van Excelsior. ‘’Het programma en het doel hierbij is niet zo zeer anders, maar de benadering van de kinderen gaat op een andere manier. Zij zijn net wat volwassener en je begeleidt hun eigenlijk in het geheel nieuw proces nu zij in een andere schoolsituatie terecht komen. Daarnaast blijven de problemen wel vaak hetzelfde en die probeer je juist te verhelpen.”
Positieve reacties
Uit positieve reacties van zowel kinderen als ouders blijkt dat het leertraject werkt. Veel kinderen die eerder motivatieproblemen hadden geven aan met veel plezier naar het stadion af te reizen. Dit heeft mede te maken door de intensieve persoonlijke begeleiding. Zo wordt de eerste groep bijna 1-op-1 begeleid door een bevoegde docent en 4 stagiaires HBO studenten Social Work. Het doel is om deze persoonlijke intensieve begeleiding door te zetten voor de kinderen van het voortgezet onderwijs.