De Stichting ‘FC Twente, scoren in de wijk’ wint 50.000 euro voor het beste ‘Maatschappelijk Project Eredivisie’ van de VriendenLoterij. Met dit project worden Eredivisieclubs beloond die laten zien dat zij hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen en op een vernieuwende en impactvolle manier bijdragen aan een gezonde en sterke samenleving. ADO Den Haag en FC Utrecht waren ook genomineerd voor deze prijs en winnen allebei 30.000 euro. Zij delen daarmee de tweede plaats in deze competitie.
Integrale aanpak
De jury:: “Wat ons aansprak bij het project ‘Supporter van elkaar’ van FC Twente is de integrale aanpak: de focus ligt op gezinnen, niet op individuen. Bovendien is het een mooie mix van sport, cultuur, gezondheid en meedoen. Supporter van Elkaar is daarnaast schaalbaar, wat bij succes en het vinden van de juiste lokale en regionale partners tot een mooie en effectieve aanpak en bereik kan leiden. De club laat met dit project zien dat het deuren opent en een oplossing biedt voor problemen in de regio”
Twee nummers 2
De jury was zó positief over de projecten van de andere twee genomineerde clubs, dat zij besloot om beide clubs een tweede plek toe te kennen, die daarmee allebei 30.000 euro winnen. Over ‘Zij aan zij’ van FC Utrecht, dat zich richt op gedrag van supporters in het stadion: “Een origineel en actueel thema om aan te kaarten in een educatief programma, met interessante samenwerkingspartners. Het past bij de VriendenLoterij om aandacht te geven aan dit thema via de sport.” De inzending van ADO Den Haag, dat met een competitie wijken aan elkaar verbindt, noemde de jury een mooi wijkgericht project, met een brede doelgroep, dat uitgaat van de kracht van de club. ‘ADO voor iedereen’ zegt het allemaal.
Deskundige jury
Een deskundige, onafhankelijke jury selecteerde de drie Eredivisieclubs. De jury bestaat uit Carole Thate (World of Johan Cruyff), Jaap de Groot (journalist) en Michiel Verboven (managing director VriendenLoterij). De VriendenLoterij stelt het totaalbedrag van 110.000 euro beschikbaar.
Michiel Verboven (managing director VriendenLoterij): “We werken met trots al 14 jaar samen als maatschappelijk partner van de Eredivisie om de maatschappij gezonder, vitaler, duurzamer én sterker te maken. Eredivisieclubs nemen steeds nadrukkelijker hun maatschappelijke verantwoordelijkheid, en dat ondersteunt de VriendenLoterij van harte.”