KPN eDivisie

Meer dan half miljoen eDivisie views in twee dagen

De vernieuwde eDivisie, die op maandag 11 november jl. van start ging, kende een spectaculaire start. Met meer dan 550.000 views en een groei van meer dan 8.000 nieuwe abonnees op YouTube in twee dagen, betaalde de sterk verbeterde opzet en productie zich direct uit.  

Ook de gespeelde wedstrijden vielen op. Met onder andere de clash tussen FC Utrecht en Ajax, de derby FC Twente – Heracles Almelo en PSV - Ajax kenden speelronde 1 en 2 enkele spraakmakende affiches. 

"Ik wist niet wat ik zag"

Achter de coulissen wachten twee teams op een signaal van een van de ‘referees’. Zodra hij knikt, betreden zij het podium, omringd door grote LED-schermen, lampen en lasers die flitsende lichteffecten creëren en het geluid van juichende fans. “Als je beseft waar we vandaan komen, is dit bijna niet te geloven.” zegt Dani 'Hagebeuk' Hagebeuk, speler van Ajax. Bryan 'Heracles Bryan' Hessing, die Heracles Almelo vertegenwoordigt, is het met hem eens: “We begonnen in een kleine studio in Amsterdam, waar je de commentator van de wedstrijd naast je in je oor hoorde schreeuwen. Dat is nu wel anders.”

Beide spelers komen vanaf het eerste eDivisie-seizoen uit voor hun clubs en hebben de ontwikkeling van dichtbij meegemaakt. Dani: “Het verbaast me niet dat de kijkcijfers goed zijn, maar dat ze zó hoog zouden zijn, had ik niet verwacht. De ambities van de eredivisie en DreamHack betalen zich dus nu al uit.” Bryan licht toe: “Onze kijkers willen direct op de hoogte zijn van wat er speelt; daarom is het zo belangrijk om de wedstrijden live uit te zenden. Ook de aanwezigheid van publiek en het podium zijn een enorme toevoeging. Serieus, ik wist niet wat ik zag toen ik voor het eerst de studio binnen liep!”

Indrukwekkende kijkcijfers

The eDivisie startte afgelopen maandag en dinsdag met een spectaculaire productie op twee YouTube streams.  Beide livestreams scoorden ver boven verwachting. Bij elkaar opgeteld werden de streams meer dan 550.000 keer bekeken door bijna 100.000 unieke kijkers die ruim 21.500 keer met berichten reageerden op de streams. Deze kijkers consumeerden bij elkaar meer dan 5 miljoen minuten aan eDivisie-beelden. Dit betekent dat elke kijker gemiddeld meer dan een uur naar de eDivisie gekeken heeft. Op het hoogtepunt keken meer dan 11.500 mensen live mee. Deze cijfers bevestigen de ambities die de eredivisie en DreamHack voor de eDivisie hebben uitgesproken.

De eDivisie is elke maandag en dinsdag tussen 17.00 en 22.00 uur via twee livestreams tegelijk te volgen via het YouTube-kanaal van de edivisie (youtube.com/edivisie). De livestream van maandag kwam met stip binnen in de top-3 Trending van YouTube en de topper PSV - Ajax werd op dinsdag door bijna 10.000 kijkers live gevolgd. 

“Na de eerste twee wedstrijdrondes van de eDivisie te hebben gezien, werd ons geloof in de potentie van deze competitie en de FIFA community in Nederland bevestigd, en we zijn overtuigd dat we dit verder kunnen uitbreiden", zegt Sanne Faxoee, director of eFootball, DreamHack.

Topwedstrijden in speelronde 3 en 4

Elke maandag en elke dinsdag wordt een speelronde a negen wedstrijden gespeeld. Gedurende een seizoen spelen alle eredivisieclubs een keer tegen elkaar, wat in totaal 17 speelronden oplevert. Komende maandag en dinsdag staan respectievelijk speelronde 3 en 4 op het programma. Op dinsdag staat Dani samen met zijn teamgenoot Curtis 'Paps' Poole tegenover Bryan en Lev 'Heracles Lev' Vinken, wat als dé wedstrijd van die week wordt gezien. Daarnaast speelt PEC Zwolle, met topspeler Tony 'tonykoknl' Kok, op maandag tegen PSV en neemt FC Groningen, die als outsider voor de titel worden gezien, het op tegen Feyenoord.

Dit artikel delen