De samenvattingen van de VriendenLoterij Eredivisie zijn ook de komende twee jaar te zien bij de NOS en bij de publieke omroep. De samenwerking met Eredivisie Media & Marketing (EMM) is verlengd tot en met het seizoen 2026/2027 en omvat zowel de VriendenLoterij Eredivisie als de Azerion Vrouwen Eredivisie.
Dit betekent dat de samenvattingen van de VriendenLoterij Eredivisie de komende jaren op dezelfde, vertrouwde manier te volgen zijn bij de publieke omroep via de NOS: zowel op televisie als via NPO Start, NOS.nl en de NOS-app. Hetzelfde geldt voor de live-verslaggeving op NPO Radio 1 bij NOS Langs de Lijn. Ook behoudt de NOS de mogelijkheid om de samenvattingen en hoogtepunten van de VriendenLoterij Eredivisie online en op social media uit te zenden.
'Goed nieuws voor alle voetballiefhebbers'
"Dit is goed nieuws voor alle voetballiefhebbers in Nederland", zegt Geert Hofman, zakelijk directeur bij de NOS en betrokken bij de onderhandelingen. "Eredivisievoetbal bij de NOS brengt wekelijks miljoenen mensen samen en maakt inmiddels onderdeel uit van de Nederlandse cultuur. We zien het als onze publieke taak om de samenvattingen van de belangrijkste Nederlands voetbalcompetitie voor iedereen openbaar en toegankelijk te houden."
"Het behoud van deze rechten is ook van groot belang voor de publieke omroep," vervolgt Hofman. "De eredivisieprogramma's bereiken een breed en divers publiek. Door de beelden op meerdere platforms aan te bieden, ondersteunen we de digitale transitie van de publieke omroep. Dit is cruciaal om toegankelijk en relevant te blijven, ook in de toekomst."
Frank Rutten, Eredivisie Media & Marketing: "Met Eredivisie Media & Marketing is het onze missie om het Nederlands voetbal toegankelijk te maken voor een zo breed mogelijk publiek. Dat doen we door de belangrijkste Nederlandse voetbalcompetities volledig live uit te zenden onze op eigen ESPN-zenders, maar ook door samen te werken met gewaardeerde partners zoals de NOS."
"De Eredivisie en NOS delen een lange geschiedenis met elkaar en we zijn verheugd om daar de komende twee jaar met elkaar een nieuw hoofdstuk aan toe te voegen. Zo houden we samen het Nederlandse clubvoetbal breed en laagdrempelig beschikbaar voor de miljoenen voetbalfans die ons land rijk is."
Lange geschiedenis
De Eredivisie en de NOS kennen een lange geschiedenis. Op 5 april 1959 was de eerste uitzending van Sport in Beeld, de voorloper van NOS Studio Sport. Hele generaties zaten sindsdien op zondag 'met het bord op schoot' voor de televisie voor de samenvattingen van de eredivisie.
De uitzendingen van Studio Sport Eredivisie trekken wekelijks een breed publiek van ruim 2,8 miljoen kijkers, met een marktaandeel van 31,2 procent. De zondagavondeditie om 19.00 uur is het populairst, met gemiddeld 1,4 miljoen kijkers. Op dat moment stemt meer dan een derde van televisiekijkend Nederland af op het programma (marktaandeel 35,9%).
Ook online via NPO Start, NOS.nl, de NOS-app en de social mediakanalen van de NOS halen de eredivisiehoogtepunten steevast hoge cijfers.