Voetbal Geeft

MPE21: FC Groningen wil jeugd meer en beter laten bewegen

De Eredivisie en haar Maatschappelijk Partner, Vriendenloterij, gaan voor het vierde jaar op rij op zoek naar het beste plan voor een nieuw impactvol maatschappelijk project. Negen eredivisieclubs nemen het tegen elkaar op in de strijd om de titel en de daarbij horende bijdrage van maximaal 50.000 euro om het project te kunnen realiseren. Het publiek bepaalt samen met de jury welke clubs er in de top 3 horen. Vandaag lichten we één van de negen genomineerde projecten uit: FC Groningen met 'Scholentour'.

Bewegingsarmoede tegengaan

FC Groningen heeft een missie: het oplossen van bewegingsarmoede in het verzorgingsgebied. Wie meer en beter beweegt, heeft meer kansen in de toekomst. Het is de ambitie van FC Groningen om tijdens de Scholentour alle basisschoolkinderen in de provincie (groepen 3 tot en met 8) minimaal één keer per jaar te inspireren, en er zo voor te zorgen dat de jeugd in beweging komt. FC Groningen brengt met de Scholentour 40.000 kinderen (groepen 4 t/m 8) in de provincie (meer) in beweging en legt een breed motorische basis.

Speciale FC Groningen gymles

Tijdens de FC Groningen Scholentour neemt een trainer van FC Groningen de gymles over. Na de gymles krijgen de leerkrachten een goodiebag en een handboek mee, waarin een zesweeks-beweegprogramma ter bevordering van de breed motorische ontwikkeling van de kinderen is opgenomen. Het zesweekse-beweegprogramma van de FC Groningen Scholentour is ontwikkeld in samenspraak met het ‘Instituut voor Sportstudies’ van de Hanze Hogeschool Groningen. Door wetenschappelijk onderzoek te koppelen aan de Scholentour is het mogelijk in de nabije toekomst gerichte beweegadviezen te geven aan leerlingen die moeten gaan bijdragen aan een leven lang sporten.

Om de deelnemers ook kennis te laten maken met sport op het allerhoogste niveau en te inspireren met idolen, krijgen alle kinderen die meedoen aan de Scholentour een uitnodiging om een wedstrijd van FC Groningen bij te wonen.

Winnaar bekend op vrijdag 26 november

Het publiek kan tot en met 14 november stemmen op zijn of haar favoriete projectplan. De publiekstem en de jury bepalen samen welke projecten in de top drie komen en dus een projectbijdrage krijgen om hun project te realiseren.

De VriendenLoterij stelt in totaal een bedrag van 100.000 euro beschikbaar voor ‘Maatschappelijk Project Eredivisie’: 50.000 euro voor de winnaar, 30.000 euro voor de nummer 2 en 20.000 euro voor de nummer 3. De winnaar wordt bekend gemaakt op vrijdag 26 november.

Over Maatschappelijk Project Eredivisie

‘Maatschappelijk Project Eredivisie’ is een initiatief van de VriendenLoterij en de Eredivisie CV. Met deze competitie bieden zij alle achttien eredivisieclubs de kans om een vernieuwend maatschappelijk project te realiseren en zo bij te dragen aan een gezonde en sterke samenleving. Al 16 jaar is de Vriendenloterij maatschappelijk partner van de Eredivisie. Door mee te spelen met de VriendenLoterij steunen deelnemers maatschappelijke projecten en de jeugdopleiding van hun favoriete eredivisieclub.

Dit artikel delen