De maatschappelijke impact van de divisies en clubs in 2024/‘25

Impactrapport 2024/'25

Het betaald voetbal vergroot haar maatschappelijke impact opnieuw. Uit het impactrapport 2024/’25, opgesteld met onderzoekspartner Universiteit Utrecht, blijkt dat de 34 clubs uit de VriendenLoterij Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie een record aantal deelnemers bereikten, het aantal programma's groeide en de inzet van spelers toenam.

Het impactrapport

Het impactrapport 2024/’25 is opgesteld door de Eredivisie CV en de Coöperatie Eerste Divisie in samenwerking met de Universiteit Utrecht en de 34 clubs. 

Recordaantal deelnemers, meer initiatieven en nog grotere betrokkenheid van spelers

Uit het impactrapport 2024/’25 blijkt dat de 34 clubs uit de VriendenLoterij Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie samen 186.406 deelnemers bereikten: een stijging van 15% ten opzichte van vorig seizoen (161.969). Ook het aantal programma’s groeide met 8% en de inzet van spelers nam met 19% toe. Daarnaast werkten 213 fte’s fulltime aan de maatschappelijke impact, een stijging van 34%.

Marc Boele, directeur Coöperatie Eerste Divisie: "De intrinsieke kracht van betaald voetbal is van nature al maatschappelijk. Het verbindt mensen, wijken en generaties op een unieke manier. Daarnaast laten de cijfers zien dat de clubs door middel van vele initiatieven binnen en buiten het veld hun maatschappelijke rol actief invullen. De cijfers tonen aan dat maatschappelijke impact inmiddels een vanzelfsprekendheid in het betaald voetbal is geworden.”

De cijfers tonen aan dat maatschappelijke impact inmiddels een vanzelfsprekendheid in het betaald voetbal is geworden
Marc Boele, directeur Coöperatie Eerste Divisie

De totale investering in maatschappelijke programma’s bedroeg €9,9 miljoen (+10%), met 330 programma’s gericht op fysieke, sociale en/of mentale gezondheid. Sinds het seizoen 2024/’25 staat gezondheid centraal in de maatschappelijke koers van beide divisies. De urgentie is groot: de helft van de volwassenen heeft overgewicht, één op de drie jongeren ervaart mentale klachten en 40% voelt zich regelmatig eenzaam. Volgens de Nederlandse Sportraad leidt het gebrek aan beweging jaarlijks tot 5.800 vroegtijdige overlijdens en €2,7 miljard aan vermijdbare zorgkosten. De Raad voor Volksgezondheid & Samenleving waarschuwt ook voor een ‘hypernerveuze samenleving’, waarin prestatiedruk en constante bereikbaarheid bijdragen aan mentale problemen die de maatschappij ruim €18 miljard per jaar kosten.

Onder de vlag van Positieve Gezondheid werken divisies, samen met maatschappelijk partner VriendenLoterij en clubs, aan programma’s die mensen fysiek, mentaal en sociaal sterker maken. Onderzoek van de Universiteit Utrecht toont significante verbeteringen bij deelnemers op alle zes dimensies van Positieve Gezondheid. “De cijfers laten zien dat het betaald voetbal een partij is die effectief bijdraagt aan het verbeteren van gezondheid van Nederlanders. Dat komt door de verankering van clubs in de leefwereld van mensen,” aldus hoofddocent Maikel Waardenburg.

Voorbeelden van impactvolle programma's

Impactvolle programma’s tonen duidelijke resultaten. PSV Vitality 12 weeks verhoogde de ervaren fitheidsscore van deelnemers van een 5,9 naar een 7,7. In het AZ-Voetbalmaatjes programma bezochten 234 vrijwilligers samen met mensen die zich eenzaam voelden wedstrijden. Bij o.a. FC Eindhoven en TOP Oss ervaren deelnemers meer fitheid en krijgen ze nieuwe sociale contacten bij het Walking Football. Daarnaast begeleiden clubs jongeren richting opleiding, werk of vrijwilligerswerk via Community Champions, dat 3.667 jongeren (12–30 jaar) bereikte. Van hen rondde 97% het 16-weekse traject af (landelijk 89%), met een gemiddeld rapportcijfer 8 en een financieel rendement van ongeveer €5.000 per deelnemer (tot €30.000 in sommige gevallen). 

Dit rapport toont aan dat voetbal geen doel is, maar een krachtig middel om maatschappelijke thema’s écht aan te pakken en op te lossen
Jan de Jong, directeur Eredivisie CV

Oproep aan politiek en partners

Jan de Jong, directeur van de Eredivisie CV roept op om vooral voetbal te zien als onderdeel van de oplossing voor maatschappelijke vraagstukken: “Voetbal is van iedereen én voor iedereen. Het stelt ons in staat verbinding te leggen op een schaal die nauwelijks één andere sector kan evenaren. Dit rapport toont aan dat voetbal geen doel is, maar een krachtig middel om maatschappelijke thema’s écht aan te pakken en op te lossen. Voetbal helpt, verbindt, geneest, depolariseert en levert de maatschappij ook nog eens geld op. We nodigen daarom overheden, bedrijven en maatschappelijk partners uit om met ons verschil te maken.”