Voetbal Geeft

Eredivisieclubs boeken succes met ‘Voetbal Geeft Week’: opbrengst 86.711 euro

De Eredivisie CV, samen met de achttien eredivisieclubs, ESPN en maatschappelijk partner VriendenLoterij, heeft in slechts één week een brutobedrag van 86.711 euro opgehaald voor het goede doel tijdens de 'Voetbal Geeft Week'. Dit geldbedrag kwam tot stand door middel van verschillende veilingen, waarbij de gedragen shirts van Kenneth Taylor en Santiago Giménez het hoogste bod kregen (allebei € 2.100).

Ook de veilingen van shirts van onder andere Ayase Ueda (€ 1249), Jorrel Hato (€ 1450), Andries Noppert (€ 1.000), Luuk de Jong (€ 1.000) en Jochem Ritmeester van de Kamp (€ 725 euro) waren succesvol. In totaal waren er 2.111 biedingen vanuit 27 verschillende landen. Het was de eerste keer in dertien jaar dat clubs collectief de wedstrijdgedragen en gesigneerde shirts van een speelronde inzetten ten behoeve van hun maatschappelijke projecten. De opbrengsten komen ten goede aan projecten om mensen in beweging te brengen, te begeleiden naar werk of jongeren te helpen bij hun persoonlijke ontwikkeling.

De gedragen shirts van Kenneth Taylor en Santiago Giménez kregen het hoogste bod (allebei € 2.100).

Positieve impact

De 'Voetbal Geeft Week' is een belangrijk moment waarop eredivisieclubs de positieve impact van het voetbal vieren en waar sport en maatschappelijke impact samenkomen. Aukje Geubbels, Manager MVO bij de Eredivisie CV, is trots op deze betrokkenheid: "We willen alle liefhebbers van ons voetbal die meegeboden hebben op de veilingitems bedanken. Met de opbrengst kunnen we samen met de clubs het verschil maken door mensen die dit nodig hebben een zetje in de rug te geven. Samen creëren we impact die verder reikt dan woorden kunnen beschrijven."

Maatschappelijk impact

Recent onderzoek van de Universiteit Utrecht (2023) wijst uit dat de maatschappelijke projecten van de Eredivisie(clubs) aanzienlijk bijdragen aan sociale cohesie, persoonlijke ontwikkeling en gezondheidsbevordering. In het seizoen 2022/’23 liet de Eredivisie met zijn clubs een sterke groei zien in maatschappelijke impact, met de uitvoering van 168 projecten en de betrokkenheid van meer dan 110.000 Nederlanders. Een investering van ruim 5,5 miljoen euro, bijna 1 miljoen meer dan het voorgaande seizoen, ondersteunde deze groei. Zowel het budget als het aantal projecten namen toe, stijgend van 153 naar 168. Het aantal deelnemers groeide met bijna 20.000 in vergelijking met het voorgaande jaar.

Voor gedetailleerde informatie over de veiling en behaalde opbrengsten, ga naar eredivisie.nl/voetbalgeeft. Meer informatie over de maatschappelijke projecten in de eredivisie is terug te vinden op eredivisie.nl/maatschappelijk

Dit artikel delen