Maatschappelijk

Kick-off leergang maatschappelijke waardecreatie in het betaald voetbal

Gisteren is de nieuwe editie van de leergang “Leiderschap in Sport: maatschappelijke waarde(n) in het betaald voetbal” officieel van start gegaan. Deze opleiding wordt aangeboden door de Universiteit Utrecht, in samenwerking met de Eredivisie CV en de Coöperatie Eerste Divisie.

De zes maanden durende leergang is speciaal ontwikkeld voor (maatschappelijk) managers en programmacoördinatoren van clubs uit de VriendenLoterij Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie. Doel is om het vakgebied van maatschappelijke waardecreatie verder te professionaliseren en deelnemers te ondersteunen in hun persoonlijke en professionele ontwikkeling.

Voor mij biedt deze leergang de kans om mijn rol verder te verdiepen. De kick-off liet meteen zien hoe we samen, als betaaldvoetbalclubs, maatschappelijke waardecreatie naar een hoger niveau kunnen tillen.
Michael Marinus, maatschappelijk manager Sparta Rotterdam

Tweede editie na succesvolle start

Na een 2-daagse pilot in seizoen 2022/’23 en een eerste succesvolle editie in 2023/’24, is dit seizoen de tweede officiële lichting gestart. In totaal nemen twaalf maatschappelijk managers en programmacoördinatoren deel. Zij verdiepen zich in thema’s als de rol van de maatschappelijk manager, het opzetten van goed beleid, actuele trends en ontwikkelingen in het veld, competenties en persoonlijk leiderschap.

De opleiding loopt van september 2025 tot en met februari 2026 en wordt tweejaarlijks georganiseerd. Dit gebeurt in het kader van de bredere samenwerking met het Departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht.

Samenwerking tot 2030

De langlopende samenwerking tussen de Universiteit Utrecht, de Eredivisie CV en de Coöperatie Eerste Divisie loopt in ieder geval tot 2030. Gezamenlijk willen de partijen alle betaaldvoetbalclubs helpen bij de professionalisering en monitoring van hun maatschappelijk beleid.

Dat gebeurt onder meer door onderzoek, trainingen en opleidingen. Zo zijn de afgelopen jaren onder andere een maatschappelijk impactrapport opgesteld, workshops gegeven over de Theory of Change en monitoring, en studenten ingezet bij maatschappelijke programma’s en projecten van diverse clubs.

Tijdens de eerste twee dagen van deze leergang werd al direct het maatschappelijk speelveld verkend. Binnen een voetbalclub is er vaak een spanningsveld tussen de sportieve, commerciële, culturele en publieke waarden. De eerste dagen gaven hierin de nodige inzicht, ook door de onderlinge interactie met de deelnemers, en vooral ook hoe dit spanningsveld om te zetten in een synergie voor maximale impact. Erg waarde(n)vol.
Damian Bott, manager beleid en strategie bij PSV

Dit artikel delen