Voetbal Geeft

Voetbal Geeft Prijs

De Voetbal Geeft Prijs is een initiatief van de VriendenLoterij, in samenwerking met de Eredivisie CV en ESPN. Met deze competitie krijgen alle clubs de kans om een vernieuwend maatschappelijk project te realiseren en zo bij te dragen aan een gezonde en sterke samenleving. Heracles Almelo ging met het project 'Kleedkamersessies' er met de eerste prijs van €50.000 vandoor. Ook Feyenoord en FC Groningen vielen in de prijzen.

Over de prijs

Met de Voetbal Geeft Prijs worden eredivisieclubs jaarlijks gestimuleerd om nieuwe, impactvolle maatschappelijke projecten te realiseren. Uit alle inzendingen worden door zowel een jury als het publiek gezamenlijk de beste drie plannen gekozen, die door de VriendenLoterij beloond worden met een projectfinanciering van €50.000, €30.000 of €20.000.

Elf clubs hebben een projectplan ingediend en hun supporters opgeroepen om te stemmen. Vervolgens kwam de jury, bestaande uit Aukje Geubbels (Manager MVO Eredivisie CV), Geert Friebel (Hoofd marketing en partnerships Vriendenloterij) en Aletha Leidelmeijer (Presentatrice ESPN), bijeen om de inzendingen te beoordelen. 

Met de publieksstemmen en het juryoordeel zijn drie fantastische projecten genomineerd voor de Voetbal Geeft Prijs 2024/'25. Daarin pakte Heracles Almelo de eerste plaats en werden Feyenoord en FC Groningen respectievelijk tweede en derde.

Met de prijs volgt Heracles Excelsior op, die de prijs vorig jaar wonnen voor de "Voetbal Extra".

Winnaars 2024/'25

1. Heracles Almelo - Kleedkamersessies

Programma dat zich op mentale gezondheid onder jongeren, waarbij Heracles Almelo met de Heracles Kleedkamersessies letterlijk haar deuren opent voor jongvolwassenen van 18 tot 30 jaar die zoeken naar rust, richting of gewoon een luisterend oor.

2. Feyenoord - Feyenoord Forever

Programma dat zich richt op 55-plussers in Rotterdam, waarbij Feyenoord met Feyenoord Forever ouderen in beweging brengt én verbindt via beweegactiviteiten in de wijk en beleefmiddagen in De Kuip die vitaliteit en herinneringen samenbrengen.

3. FC Groningen - FamilieFit

Programma dat zich richt op gezinnen in de regio die al generaties lang kampen met armoede of gezondheidsproblemen, waarbij FC Groningen met FamilieFit gezinnen in tien weken samen fysiek én mentaal sterker maakt door sport, voeding, slaap en mentale weerbaarheid te combineren.

VriendenLoterij

Sinds 2005 is de VriendenLoterij maatschappelijk partner van de Eredivisie. Samen zetten we ons in om fondsen te werven voor maatschappelijke projecten die bijdragen aan een gezonde en sterke samenleving. Je kunt zelf ook meespelen voor jouw favoriete eredivisieclub. Zo gaat minimaal 40 procent van jouw inleg naar de jeugdopleiding en maatschappelijke projecten van jouw eredivisieclub.